Deník N

Nabarvené ptáče bylo filmovými akademiky vybráno jako výkladní skříň české kinematografie

Václav Marhoul přebírá sošku lva od Zlaty Adamovské. Foto: Petra Hajská
Václav Marhoul přebírá sošku lva od Zlaty Adamovské. Foto: Petra Hajská

Na 27. ročníku výročních cen Český lev ve velkém zvítězilo drama Václava Marhoula Nabarvené ptáče – nejvelkolepější projekt české kinematografie za poslední desetiletí. Film získal devět cen včetně těch za nejlepší film a režii.

Ladění celého večera a jeho výsledků předznamenala už první vyhlašovaná kategorie – mimořádný počin v oblasti audiovize, v níž se nominace předem neoznamují. Václav Marhoul tuto cenu získal za „dlouholetou přípravu a realizaci výjimečného filmového díla Nabarvené ptáče“. Zdůraznění délky a náročnosti vzniku snímku bylo stejně příznačné jako následný potlesk vestoje, tedy pocta, které se většinou dostává příjemcům cen za celoživotní dílo nebo výkon přesahující každoroční rutinu výročních cen. Česká filmová a televizní akademie, která České lvy uděluje, jako by dávala najevo, že Marhoula vyzdvihuje nejen za Nabarvené ptáče jako takové, ale i za heroický zápas o jeho vznik.

Je legitimní, že akademici hlasují i srdcem – tedy že mohou mít kritéria volněji a emocionálněji nastavená než kritici, kteří by naopak měli používat měřítka racionálnější. Na letošních Cenách české filmové kritiky Nabarvené ptáče získalo trofej za nejlepší audiovizuální počin pro kameramana Vladimíra Smutného, zatímco v hlavních kategoriích Marhoulův snímek zastínili Staříci a Vlastníci.

Letošní hlasování ČFTA jako celek říká, že rok 2019 v české kinematografii patřil

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější