Na zábradlí oživili postavu českého misionáře zabitého kyjem
Nedávní absolventi pražské DAMU Petr Erbes a Boris Jedinák si jako spoluautoři a režiséři pro svou inscenaci v Divadle Na zábradlí zvolili neobvyklý námět. Pod dryáčnickým názvem Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků oživili příběh českého jezuitského misionáře Augustýna Strobacha, jenž zahynul při plnění svého poslání na Mariánských ostrovech v Tichomoří v roce 1684.
Oba mladí tvůrci našli inspiraci v knize Pavla Zavadila Čeští jezuité objevují Nový svět. Zavadil sestavil obsáhlý výbor z korespondence příslušníků Tovaryšstva Ježíšova, kteří v 17. a 18. století podnikali cesty do jižní Evropy, ale vydávali se také na misijní výpravy do Karibiku, Mexika, Střední i Jižní Ameriky a Tichomoří. Jedním z nich byl Augustýn Strobach, rodák z Jihlavy, posluchač univerzity v Olomouci, kde vystudoval teologii a filozofii. Do jezuitského řádu vstoupil v roce 1667 a začal vyučovat na jezuitských školách ve Znojmě či v Litoměřicích.
První misijní cesty podnikal do Itálie a Španělska, později do Mexika a na Filipíny a nakonec až na tichomořské Mariánské ostrovy. Ve svých dopisech do Čech projevoval pochopení pro specifika vzdálených kultur, zaznamenával zvláštnosti životního stylu domorodého obyvatelstva Mariánských ostrovů i jejich odlišný hodnotový žebříček.
Zároveň si uvědomoval ožehavou pozici misionářů, kteří svým působením museli vyvažovat neurvalé a násilnické chování kolonizátorů, ale zároveň čelit nepochopení, nebo i otevřenému odporu původních obyvatel. Zemřel mučednickou smrtí během povstání kmene Čamorů a jeho ostatky byly převezeny zpět do Čech do rodné Jihlavy.
Inscenace Divadla Na zábradlí vznikala jako