Deník N

Staré mosty jsou jako automobiloví veteráni, ale nejsou tu pro okrasu a nevydrží věčně, říká expert z ČVUT

Železniční most v Praze. Foto: Wikimedia Commons
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Památkově chráněný železniční most na pražské Výtoni je v natolik špatném stavu, že bude nutné odstranit téměř všechny železné konstrukce. Potvrdila to před několika dny zpráva Kloknerova ústavu ČVUT. Podle ředitele ústavu Jiřího Kolíska je špatný stav mostu důsledkem koroze a únavy materiálu, ale také nedostatku péče.

Proč nelze most na Výtoni opravit, jak jste informovali ve své zprávě?

Je to ocelová konstrukce z roku 1901, která byla postavena technologiemi v té době známými a používanými. Byly použity materiály té doby, což znamená nýtovaná konstrukce z plávkové oceli. Samozřejmě odpovídá své době a má některé detaily, které vedou ke korozi, když se velmi často nečistí.

Na mostě tak nastal dlouhodobý proces koroze. Souvisí s tím úzce fakt, že u železničních mostů, které jsou namáhány těžkým provozem železničních souprav a lokomotiv, dochází k vyčerpání jejich únavového namáhání.

A právě kombinace koroze, únavového namáhání, použitého materiálu a historické konstrukce vedla k tomu, že se most dostal do stavu, který je obtížně opravitelný částečnou výměnou prvků.

Jak by tedy měla vypadat péče o podobné ocelové konstrukce?

Určitě nátěry, pravidelné prohlídky a čištění. Jsou na tu různá doporučení a předpisy. Uvedu to zjednodušeně: když udržujete osobní automobil,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Rozhovory

V tomto okamžiku nejčtenější