Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Artbnb: umělci využívají levné ubytování namísto štětce a plátna

Jeden z projektů Kateřiny Šedé - ubytování v karavanu výměnou za obecně prospěšné práce. Foto: Kjell Ove Storvik, LIAF
Jeden z projektů Kateřiny Šedé – ubytování v karavanu výměnou za obecně prospěšné práce. Foto: Kjell Ove Storvik, LIAF

Výtvarné umění nemusí nutně končit obrazem či sochou jako finálním produktem. Někdy umělec nabídne třeba sociální komentář – a platforma sdíleného bydlení Airbnb k tomu evidentně ponouká. Reagujeme na dnešní akci Stop Airbnb.

V roce 2007 se bývalí spolužáci Brian Chesky a Joe Gebbia přestěhovali do San Franciska a zjistili, že v drahém městě nemají na nájem. Napadlo je pořídit si nafukovací matrace, roztáhnout je v obýváku a občas pronajímat. Ve spolupráci s budoucím kolegou záhy založili webovou stránku, na níž začali nabízet ubytování pro turisty, kteří si nemohli dovolit zaplacení hotelu. Tato stránka se jmenuje Airbnb a v loňském roce dosáhla tržeb ve výši 3,5 miliardy dolarů.

Dnes si Airbnb jen málokdo spojuje s levným ubytováním, stalo se synonymem rozmachu masového turismu, který – spíše než aby místním lidem pomáhal – ničí jejich soukromí a zvedá nájmy. Že se jedná, v Česku obzvláště v Praze, o palčivý problém, si všímají i političtí představitelé. Začátkem tohoto měsíce vyšel v britském listu The Observer rozhovor s primátorem Zdeňkem Hřibem, který v něm uvádí, že chce Airbnb v Praze omezit. Snad mu v realizaci plánovaných kroků pomůže i kolektiv Stop Airbnb, který dnes (14. 2. 2020) v odpoledních hodinách plánuje zahájit několikadenní protest proti zmíněné službě.

Zájemce o aktivity kolektivu by měla čekat série koncertů a přednášek na témata týkající se například regulace Airbnb v zahraničí či života ve vyloučených lokalitách. Program chystané akce směřoval kolektiv Stop Airbnb přímo do jednoho z bytů, který je kritizovanou platformou nabízen k pronájmu. Jeho součástí je i umělecký happening odehrávající se přímo na posteli v Airbnb bytě, kde mají být čteny příběhy lidí, na něž dopadá bytová krize.

Platformu Airbnb však ke svým realizacím využívají umělci a umělecká uskupení již delší dobu. Například v roce 2014 realizoval čínský umělec Miao Jiaxin působící v Brooklynu projekty Vězení hledající vězně a Slepé setkání v Bushwicku. V případě prvního z nich pronajímal newyorský byt za pouhý jeden dolar na den. Mělo to však jednu podmínku. Host, který se zde ubytoval, musel souhlasit s tím, že bude tři hodiny denně sledován webovou kamerou a zavřen do klece, již Jiaxin v bytě umístil.

V případě Slepého setkání v Bushwicku byl byt nabízen k pronájmu dvěma lidem, kteří se znali pouze z online prostředí. Kromě spánku zde mohli po 24 hodin dělat, co chtěli, ovšem opět za podmínky, že u toho budou natáčeni webovou kamerou. Jiaxin tvrdí, že svými projekty poskytuje hostům nejen příležitost „být účinkujícími na internetu“, ale také velmi levné místo k pobytu v New Yorku. Oba projekty však společnost Airbnb ze svých stránek záhy stáhla.

Spánek na rýži v podání umělkyně Ayden LeRouxové. Foto: galerie IDIO

V roce 2016 zase v newyorské galerii IDIO instalovala umělkyně Ayden LeRouxová čtyři postele, přičemž každá z nich byla pokryta nějakým neobvyklým materiálem: solí ze Spirálového mola Roberta Smithsona, půdou, včelím voskem a rýží. LeRouxová následně vyzývala návštěvníky galerie, aby si postele přes Airbnb rezervovali a za 50 dolarů na noc na nich uvnitř galerie přespali.

Možnost přespávání v prostoru určenému k prezentaci uměleckých děl ostatně nabízela v roce 2019 i česká skupina Rafani. Ta vloni na jaře

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější