Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Dejvické divadlo (se) stále hledá, i s Dürrenmattem na scéně

Komplic bez aktualizace. Foto: Hynek Glos
Komplic bez aktualizace. Foto: Hynek Glos

Inscenace Dejvického divadla v období po nástupu Martina Myšičky na pozici uměleckého šéfa působí tak trochu dojmem „každý pes jiná ves“. Nemusí to být úplně nutně na škodu, olbřímí stylový rozptyl zdejších titulů lze chápat jako hledačské období; několika takovými ostatně soubor ku prospěchu věci občas procházel i za šéfování Miroslava Krobota.

Pohled na tituly, které do zdejšího repertoáru přibyly za poslední dva roky, v každém případě vyhlíží docela divoce. Dlouholetý umělecký šéf Miroslav Krobot se na podzim 2017 rozloučil novocirkusovou Honey (hranou v prostoru Jatka78), v následující sérii inscenací se bez zřetelného systému střídali režiséři i režijní přístupy. Jiří Havelka uvedl napůl sebezpytnou, napůl dokumentární Vraždu krále Gonzaga, Petr Zelenka životopisnou Eleganci molekuly, následovala divoká čapkovská variace Absolutno Anny Davidové a po ní přišly zcela tradičně pojaté Ibsenovy Přízraky v režii Jiřího Pokorného.

Necháme-li stranou „malou“ inscenaci Játra (hraje se nahoře v Anti.kvariátu), stal se první premiérou letošní sezony Dürrenmattův Komplic. S ohledem na výše řečené je to vlastně volba docela logická: modelovou hru v Dejvicích na repertoáru zatím ještě neměli a švýcarský spisovatel a dramatik Friedrich Dürrenmatt je v tomto oboru renomovaným klasikem.

Lákavé bylo patrně i téma státu, který je natolik prorostlý korupcí a zločinem, že se nedá rozlišit, kde začíná jedno a kde končí druhé. (Mimochodem, Dejvičtí nejsou jediní, kdo se tímto směrem vydal: tematicky i dobou vzniku hodně podobná Havlova Žebrácká opera se loni dočkala rekordních čtyř nastudování.)

Jako režisér se v Dejvicích poprvé představil David Šiktanc z nastupující třicátnické generace, zároveň však již tvůrce nezpochybnitelně ostřílený. Sekundovala mu dramaturgyně Tereza Marečková, která byla podepsaná již pod Absolutnem. Zcela novou tváří je herečka Agáta Kryštůfková (známá z brněnského HaDivadla) a do jisté míry i Martin Pechlát, který se do Dejvic vrátil po více než deseti letech od premiéry zdejšího velkého hitu Ucpanej systém.

Co otřese světem

Kdo by očekával, že se v Dejvicích z Komplice stane ostrá satira současných českých poměrů, bude

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější