Deník N

Muzikálová Elefantazie odhaluje, co se skrývá pod odpudivým zevnějškem Sloního muže

Se zpěvem do odvrácené strany 19. století. Foto: Patrik Borecký
Se zpěvem do odvrácené strany 19. století. Foto: Patrik Borecký

Zkušený dramatik a režisér David Drábek ve spolupráci se skladatelem Darkem Králem a textařem Tomášem Belkem zvolili jako námět pro svůj muzikál temný, bizarní, ale autentický příběh z Anglie osmdesátých letech 19. století.

Ačkoliv jejich verze osudů Sloního muže Josepha Merricka uváděná na scéně Divadla ABC splňuje parametry atraktivní muzikálové podívané, režijním záměrem, hereckým nasazením a vroucným poselstvím víry ve vítězství lidskosti nad netolerancí přesahuje úroveň tuzemských produkcí daného žánru. I když je otázka, zda o pomyslný souboj s komerčními muzikály tvůrci vůbec usilovali.

Tragický příběh znetvořeného muže, trpícího chorobným zbytněním hlavy i dalších částí těla, se v minulosti dočkal řady uměleckých ztvárnění v literatuře, divadle i filmu. Připomeňme, že v Praze se před bezmála dvaceti lety hrála opera Joseph Merrick zvaný Sloní muž současného francouzského skladatele Petitgirarda, nebo že brněnské HaDivadlo uvedlo v roce 2006 hru se stejným tématem. V povědomí široké divácké veřejnosti je však dodnes nejživější americká filmová verze režiséra Davida Lynche z roku 1980.

Drábek se svým týmem šli na bolestný a nepříjemný námět trochu od lesa. Rozhodli se převyprávět jej podle zákonitostí divácky populárního žánru výpravného muzikálu, a navíc do jedné z ústředních rolí obsadit hvězdu pop-music Tomáše Kluse. Zajistili si tak už předem velkou pozornost, ale tím zároveň i možnost přivést co nejširší publikum k úvaze, jak je důležité akceptovat lidskou různorodost a otevřeně potírat předsudky vůči jinakosti.

Obludárium s fantazií

Sám důvtipný titul Elefantazie prozrazuje, že v inscenaci nepůjde o rekonstrukci reálného příběhu, nýbrž o 

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější