Premiant Avast hasí světový skandál. Data o každém vašem kliknutí mohou využít Amazon a spol.
Zrušení dceřiné firmy, omluvný dopis a pád ceny firmy o více než čtvrtinu. Český vývojář antivirového softwaru Avast se přidal ke stále rostoucí skupině firem, které neobratně nakládaly s uživatelskými daty, což vyvolalo mohutnou kritiku.
Více než 435 milionů klientů po celém světě se podařilo získat za tři dekády českému Avastu. Firma stála u prvních kybernetických hrozeb a také díky mohutným akvizicím zahraniční konkurence se z ní stal světový lídr v oblasti počítačové bezpečnosti.
Společnost nicméně dlouhá léta bodovala také svou marketingovou strategií. Její vedení nabízí plnohodnotný antivirový program zdarma a nechává na spokojených uživatelích, zda budou ochotni za program dobrovolně zaplatit.
Aspoň tak Avast na veřejnosti dlouhodobě obhajoval svůj obchodní model. Jeho vedení neznervóznilo ani v prosinci, kdy se společností ukončily spolupráci některé webové prohlížeče. Důvodem bylo nadměrné získávání dat od uživatelů. „Splnili jsme nové požadavky a vydali aktualizace směrem k lepší transparentnosti,“ tlumil kritiku šéf Avastu Ondřej Vlček.
O měsíc později je však šéf firmy poněkud kritičtější. Data, která Avast se souhlasem získával od milionů uživatelů, nebyla dostatečně anonymizována, upozornili reportéři odborných serverů PCMag a Motherboard. Klíčovou roli v celém procesu práce s daty hrála