Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zatáhli mě do politického boje, částka za údržbu jednoho vozu metra není horentní, říká šéf dopravního podniku

Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski odmítá, že by chyboval v zakázce na údržbu vozů metra. Smlouvu se Škodou Transportation za 14,6 miliardy, kterou městská firma podepsala 23. prosince, kritizuje opozice na magistrátu a požaduje rezignaci Witowského i pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě).

Chystáte se rezignovat, jak požaduje opozice s koaličními Spojenými silami pro Prahu?

Nechystám. Rezignoval bych v případě, že by se ukázalo jakékoli pochybení nebo porušení pravidel. Trvám na tom, že jsem udělal všechno správně. Dozorčí rada si to všechno může nechat prověřit pomocí auditu, interních auditů a dalších mechanismů. Vše proběhlo v zákonných mantinelech a v souladu s interními předpisy společnosti.

Bavil jste se o tom s někým z opozice? Pokusil se vás někdo kontaktovat?

Ta kauza vznikla po tiskové konferenci ODS na magistrátu, kde bývalý primátor Bohuslav Svoboda prohlásil, že bude požadovat moji hlavu, protože se k firmě chovám špatně. Ale po celodenní diskusi se mi na mikrofon omluvil, že neměl všechny informace. A oznámil, že podle informací, které nyní má, jsme udělali vše pro to, abychom zájmy dopravního podniku chránili.

Neměnil byste ani postup v komunikaci? Na opozici nebo část veřejnosti to nepůsobilo dobře.

Ale informování opozice není úkolem manažera dopravního podniku.

Tak tedy informování veřejnosti.

My jsme akciová společnost. Jsme podřízení hlavnímu městu, které je prezentováno radou. Všechny koaliční strany tam mají své zástupce. Není moje úloha, abych tohle řešil. Já informuji dozorčí radu a zodpovídám se jí ze svých kroků. Všechna takto stanovená pravidla jsme dodrželi.

Na základě čeho vzniklo rozhodnutí, že dáte zakázku společnosti Škoda Transportation bez otevřeného výběrového řízení?

Situace vznikla v roce 2009. V té době rada hlavního města rozhodla, že se udržovací servis pro linky A a B změní a vlaky budou udržovány formou full-service (údržba, kterou zcela zajišťuje externí firma, pozn. red.). Ta smlouva běžela deset let a někdy na konci letošního roku končí.

Dopravní podnik se tak dostal do pozice, kdy není vlastníkem výrobní ani udržovací dokumentace, kterou vlastní plně firma Škoda Transportation. My jsme si proto zadali studii u ČVUT, aby nám z odborného pohledu řekla, jestli jsme v této situaci schopni vypsat otevřené výběrové řízení, nebo nejsme.

Co z toho vzešlo?

Studie jasně řekla, že když nemáme dokumentaci, není možné, aby soupravy opravoval

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější