Deník N

Kontroverzní tendr na známky řídili poradci závislí na státu. První zakázku dostali čtyři dny po založení firmy

Dálniční známka, ilustrační foto. Zdroj: ČTK
Dálniční známka, ilustrační foto. Zdroj: ČTK

Malá poradenská společnost, vysoce postavená úřednice a stamilionové tendry na informační systémy. Zakázka na elektronické dálniční známky odhalila vazby, které hodlá prověřovat i kabinet Andreje Babiše. Obává se totiž případného střetu zájmů. Deník N zmapoval činnost poradenské firmy, která s řízením kontroverzního tendru pomáhala. S jeho vítězem se u zakázky na dálniční známky nepotkala poprvé.

V průběhu roku 2017 přišla česká pobočka technologické společnosti Hewlett-Packard o dva vedoucí pracovníky. Na jaře firmu opustil projektový manažer Vladimír Borský, v létě pak Martin Šebek, který měl na starosti aplikaci informačních systémů u klientů.

V říjnu 2017 Šebek s Borským založili společnost Sapphire Advise, která měla na starosti řízení projektu elektronických dálničních známek. V tendru na jejich IT systém zvítězila společnost Asseco, která ho měla dodat za více než čtyři sta milionů. Ze zakázky však po mohutné vlně kritiky sešlo. Podle smlouvy měla Sapphire Advise v popisu práce mentoring projektového manažera státního fondu, v němž Šebkova žena Helena pracovala jako šéfka IT oddělení. Jako první na rodinné vazby upozornil server Zdopravy.cz.

„Žádný střet zájmů nevidím, protože moje manželka nastoupila až poté, co jsme se začali elektronickými dálničními známkami zabývat,“ uvedl na dotaz Deníku N spolumajitel Sapphire Advise Šebek s tím, že jeho žena nemá za tyto aktivity zodpovědnost. Jak vyplývá ze smlouvy mezi fondem a poradenskou společností, za státní organizaci ji podepsal její ředitel Zbyněk Hořelica.

Nejednalo se přitom o první

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Dálniční známky

Doprava

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější