Deník N

Kacířská úvaha na téma, proč by si ODS měla do svého čela vybrat Pavla Novotného

Jedno se Pavlu Novotnému upřít nedá: na rozdíl od většiny politiků umí zaujmout. Foto: screenshot z vysílání ruské státní televize
Jedno se Pavlu Novotnému upřít nedá: na rozdíl od většiny politiků umí zaujmout. Foto: screenshot z vysílání ruské státní televize

Komentář Petera Leloviče: Proč by byl Pavel Novotný dobrým předsedou pro ODS? Protože takzvané attention whores v poslední době vyhrávají volby. Oficiální překlad na ten výraz není. Navrhuji první, skoro doslovný: děvky pozornosti.

Definice tvrdí, že jde o osoby, které na sebe trvale strhávají pozornost nepatřičnou taktikou a provokací. Jestli se stále nechytáte, vzpomeňte si na Trumpovy předvolební aféry a donebevolající lži či na Borise Johnsona na kole či na laně. A oba vyhráli v pro ně zdánlivě beznadějných volbách.

Než si ale začnete myslet, že to všechno je špatně: Taková Zuzana Čaputová byla pro slovenské voliče vlastně podobnou provokací. Nejenže žena, ale k tomu i ekologická aktivistka (pro některé asi nejhorší druh, že ano?). Ale hlavně – po celou dobu si stála za svým, i když průzkumy tvrdily, že s postojem k migrantům, otevřeným přihlášením k liberalismu a podobně nemá šanci.

Ještě než se ale dostaneme ke „zlobivému děcku“ z Řeporyj, musíme si připomenout, v jakém světě to vlastně žijeme. Jedním z největších problémů je dnes přetížení informacemi. Denně jich na nás útočí tisíce, které nepotřebujeme vědět. Kdysi se tohle týkalo pouze reklamy. Už průzkumy z úsvitu internetu tvrdily, že denně narazíme na 3800 až 4700 marketingových sdělení. A to byla ta, s nimiž jsme se setkávali jenom tak, mimochodem. Dnešní stav už vlastně zkoumat ani nejde.

Díky sociálním sítím, vyhledávačům a agregátorům zpráv jsme teď v podobné situaci i u novinařiny. No, abych byl přesný, zejména u zpravodajství. Jak už dneska všichni vědí, ne každá zpráva je zrovna žurnalistika. Když se odvolám na bývalého lovce-sběrače v nás, jsme v džungli plné zvuků a netušíme, co většina z nich znamená. Neumíme rozlišit lákavý zvuk dravce od sice nepříjemného, ale užitečného varování od jiných primátů.

A podle čeho si mám vybrat?

A v tomto mlhavém prostředí máme zvolit ty nejchytřejší z nás, aby nás vedli. Nemáme na to čas ani do toho nechceme vkládat příliš úsilí. Potřebujeme hlavně

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější