Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Život a smrt bibliomanova. Jak se milovník krásy Josef Portman stal u Váchala škudlivým hrabětem Portmonem

Slavné Portmoneum - tiskařův domek "designovaný" Josefem Váchalem - je dnes kulturní památkou. Foto: Tomáš Čermák, Regionální muzeum Litomyšl
Slavné Portmoneum – tiskařův domek „designovaný“ Josefem Váchalem – je dnes kulturní památkou. Foto: Tomáš Čermák, Regionální muzeum Litomyšl

Jedním z výstupů grantového programu „Regionální osobnost s evropským přesahem“ je maniakální sběratel a tiskař Josef Portman z Litomyšle. V tomto městě byla jeho dílu věnována výstava a poté vyšla také výpravná kniha ukazující i méně známé polohy slavných výtvarníků.

První návštěvu města Litomyšl nelze absolvovat bez prohlídky jedné z největších tamních kuriozit – domku Portmoneum, jehož interiér je pojatý jako ucelené výtvarné dílo díky jedinečné výzdobě Josefa Váchala. I díky názvu domku není v širší veřejnosti jméno Portman neznámé. Vědělo se, že se jednalo o Váchalova přítele a snad i mecenáše, jakéhosi sběratele umění. Několikaleté badatelské úsilí završené publikací Josef Portman (1993–1968): Na pomezí bibliománie však teprve nyní přináší ucelenou zprávu o Josefu Portmanovi, který poměrně záhy prodělal přeměnu z bibliofila v bibliomana. Díky své privátní zálibě přispěl ke vzniku mnoha výtvarných děl, ale i k mnoha vzníceným emocím.

Josef Portman se narodil roku 1893 v chudé rodině, jeho otec býval typografem v tiskárně a později kostelníkem v Litomyšli. Portman byl odjakživa vášnivý čtenář, na gymnáziu propadl zejména kouzlu časopisu Moderní revue. Vášeň ke krásně upraveným knihám jej v sedmadvaceti letech přivedla k vydávání knih vlastních. Jednalo se téměř výhradně o bibliofilie tištěné v několika málo exemplářích, některé dokonce ve výtisku jediném. Portman si obstaral sazečské litery, ale dokud si nesehnal tiskařský lis, obtiskával písmena na papír řádku po řádce pěkně podle pravítka. Byla to metoda nesmírně pracná, leč trpělivost přinášela růže. Portman se začas stal mezi amatérskými tiskaři pojmem.

Vydavateli a tiskaři v jedné osobě však nešlo o to, aby mohl krásnou literaturu šířit k dalším čtenářům. Chtěl se stát bohem ve svém vlastním vesmíru plném krásy a povznesení. Byl zkrátka – sběratelem. Vydáváním knih se chtěl dotýkat svých oceňovaných autorů, tiskem liter je tisknout k sobě a vtahovat do svého světa, doslova si je přivlastňovat. Sbíráním knih sbíral tvůrce, k nimž mohl jinak pouze vzhlížet.

Ještě více než knih si Portman cenil jejich výzdoby, ilustrací. Propracoval se – pod zjevným vlivem svérázného Váchala – až k vrcholu egomanského sběratelství. Tím se stal tzv. unikát, tedy kniha vydaná pouze v jednom výtisku a ilustrovaná vlastní rukou výtvarníka přímo do volných, k tomu účelu připravených stránek. Je obdivuhodné, kolik takových knih Portman vytiskl a od kolika v té době slavných výtvarníků získal originální výzdobu.

Knihovna unikátů

Vytvořil tak zřejmě nejunikátnější

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura, Nezařazené

V tomto okamžiku nejčtenější