Deník N

Pád ukrajinského Boeingu je opředen záhadami. Ta hlavní – proč posádka nevolala o pomoc

Část havarovaného letadla ukrajinských aerolinek nedaleko letiště v Teheránu. Šlo o let PS752 a Boeing 737-800. Foto: Iran Press, Reuters
Část havarovaného letadla ukrajinských aerolinek nedaleko letiště v Teheránu. Šlo o let PS752 a Boeing 737-800. Foto: Iran Press, Reuters

Černé skříňky z ukrajinského Boeingu, který havaroval nedlouho po startu z teheránského letiště, byly nalezeny a jsou v dobrém stavu. Podle expertů se tedy nakonec nejspíš podaří zjistit, proč se téměř nové letadlo Boeing 737 zřítilo. Ovšem Teherán odmítl černé skříňky předat USA, a to kvůli napjatým vztahům.

Při havárii zemřelo všech 177 cestujících a členů posádky. Podstatná část cestujících byli íránští a kanadští studenti. Kanaďané měli v Kyjevě, kam stroj směřoval, pouze přestoupit na další let do zámoří. Ukrajinské aerolinky si vybrali proto, že nabízejí velmi levné letenky do Asie.

Zatím jsou ve hře tři verze:

  1. technická závada,
  2. lidská chyba a
  3. útok.

Každá z těchto verzí skýtá ještě celou řadu hypotéz, z nichž některé „atraktivní“ sice kolují po sociálních sítích, ale odborníky byly buď vyvráceny, nebo jsou zpochybňovány.

Na oficiální zprávu o příčinách neštěstí bude třeba si počkat. Černé skříňky navíc zůstanou ve státní laboratoři v Teheránu – Írán na to má právo, navíc je podle slov šéfa úřadu pro civilní letectví odmítá dát americkému Boeingu (záznamníky se ale po nehodách výrobcům obvykle nepředávají) i vyšetřujícím americkým úřadům. Představitelé ukrajinské společnosti budou muset přijet zkoumat záznamy do íránské metropole. Podle Kyjeva už specialisté vyrazili.

Co je možné, co pravděpodobné a co téměř vyloučené:

  • Mezi odborníky nepříliš podporovanou patří verze o zbloudilé raketě , které ovšem nahrává to, že v noci na středu Írán zaútočil na americké základny v Iráku. Útok a start letadla ovšem dělí několik hodin a podle expertů je také vyloučené, že by Boeing zasáhla některá z balistických střel – ty se neumějí navádět na pohyblivé vzdušné cíle a zásah by musel být neuvěřitelnou náhodou.
  • Podobně odmítavě se ukrajinské aerolinky MAU/UIA stavějí k verzi o 

    Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Střední Asie

Ukrajina

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější