Kněz Piťha rozmetal argumentaci… svých obhájců
Komentář Jana Moláčka: Polemika bývá obvykle namířená proti argumentům, s nimiž přišla druhá strana. Katolický kněz Petr Piťha se ale v obhajobě svého svatováclavského kázání bezděky vypořádal především se svými podporovateli.
Kázání vysoce postaveného kněze Petra Piťhy v svatovítské katedrále o letošním svátku svatého Václava vyvolalo bouři reakcí všeho druhu – od nadšené chvály až po trestní oznámení. Není divu – varoval mimo jiné před „nápravně výchovnými pracovními tábory vyhlazovacího charakteru“ a prohlášením homosexuálů „za nadřazenou vládnoucí třídu“ – to vše v případě, že Česká republika ratifikuje Istanbulskou smlouvu.
V komentáři pro sobotní Mladou frontu DNES se k tématu po dvou měsících sám profesor Piťha vyjádřil. A udělal to způsobem věru netradičním. Hned v úvodu svého textu se razantně vymezil proti klíčovému argumentu – svých podporovatelů.
Piťhovo kázání šokovalo všechny. I řada odpůrců Istanbulské smlouvy cítila, že exministr školství trochu přestřelil. Jakkoliv mohou být názory na smlouvu i témata, kterých se dotýká, různé, i ostře protichůdné, přece jenom – obviňovat druhou stranu z přípravy vyhlazovacích táborů, tedy obdoby Osvětimi, Treblinky nebo Sobiboru, je hodně silná káva.
Jiná věc by byla, kdyby se kazatel spokojil s běžnou konzervativní rétorikou a obvinil zastánce smlouvy ze snahy likvidovat tradiční hodnoty, rodinu, západní civilizaci apod. To jsou dostatečně nekonkrétní a symbolické výroky, aby si pod nimi dokázal každý představit cokoliv.
Ale „tábor vyhlazovacího charakteru“ je zatraceně konkrétní obraz. Nechte ho na sebe chvíli působit. A uvědomte si, co znamená. Piťhovi nestačil „pouhý“ převýchovný tábor. Dokonce ani ne pracovní.