Deník N

Týden v peněžence: Velký e-shop vysvětlil, jak počítá divné slevy. A kde si spoříte na důchod?

Ilustrační foto: CZC.cz
Ilustrační foto: CZC.cz
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Jak jsme před měsícem napsali, tak se i stalo: první banka v Česku spouští okamžité platby. Jiná zajímavá inovace startuje na Slovensku – zaujalo nás spoření s názvem Syslení. A kolik už jste vydělali na bitcoinu? Nabízíme pravidelný výběr z oblasti osobních financí.

Pravidla pro slevy jsou jasná. Vlastně žádná

Slevový svátek Black Friday znovu přinesl spory o skutečnou výši slev. Někteří obchodníci prý krátce před akcí dočasně zvýšili cenu, aby pak sleva vypadala výraznější. Nebo ji počítali z částky, za kterou se zboží ve skutečnosti už hodně dlouho v praxi neprodává. Dosud nejpřesnější důkazy o čarování se slevami přinesla před rokem analýza společnosti Apify, která se zaměřila na trojici největších e-shopů. Nový nástroj pak letos umožnil porovnat cenu se stavem na konci září.

E-shop CZC.cz proto raději předem vysvětlil, že výpočet je přece férový, logický a hlavně – u všech hlavních konkurentů jednotný. „Slevy počítáme z doporučených maloobchodních cen nebo z cen stanovených při zavedení produktů do nabídky našeho e-shopu. Maloobchodní cena je hodnota zboží, kterou stanoví jeho výrobce nebo distributor při uvedení produktu na trh,“ uvádí Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.

„Například myš Logitech Marathon M705 jsme v roce 2010 začali prodávat za cenu 1299 Kč a její cena se postupně snížila na aktuálních 999 Kč. V rámci Black Friday ji lze koupit za zvýhodněnou cenu 777 Kč se slevou 40 %, kterou počítáme z historicky původní ceny. Jedná se o zcela běžný způsob výpočtu, který používají téměř všechny e-shopy,” tvrdí Pilský. Výjimkou podle něj nejsou ani případy, kdy maloobchodní cena chybí a je nutné její výši určit podle aktuální nabídky na trhu.

Podobně se už dříve bránily také e-shopy Alza nebo Mall. Férověji z pohledu běžného spotřebitele postupoval řetězec Datart. „Slevy vždy počítáme z reálných cen, za které výrobky skutečně prodáváme. Například povánoční slevy jsme vypočítali z cen z poloviny prosince,“ uvedla loni jeho mluvčí.

Cena doporučená výrobcem či distributorem v době uvedení do prodeje je zvláště u elektroniky ještě více matoucí než u jiných druhů zboží. Kvůli technologickému pokroku totiž výrobky rychle zastarávají a reálná prodejní cena během krátké doby klesá.

Ve skutečnosti

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Týden v peněžence

V tomto okamžiku nejčtenější