Deník N

Pekingské metro bude rozpoznávat obličeje pasažérů. Chceme mít nad svými daty kontrolu, ozvali se Číňané

Technologie rozpoznávání obličejů v praxi: tváře návštěvníků veletrhu Digitální Čína v jihočínském městě Fu-čou, květen 2019. Foto: China Daily via Reuters
Technologie rozpoznávání obličejů v praxi: tváře návštěvníků veletrhu Digitální Čína v jihočínském městě Fu-čou, květen 2019. Foto: China Daily via Reuters

Číňané se obávají o svá citlivá osobní data, zneklidňuje je jejich možné zneužití a stěžují si, že s odběrem nesouhlasili. Tolik první velký průzkum veřejného mínění o technologii rozpoznávání obličejů v Číně. Čtečky obličejů teď míří i do pekingského metra, nejrušnější podzemky na světě. Nikoli bez odezvy. „Hysterická posedlost bezpečností dovedla naši společnost k podrobení a panice,“ varuje Lao Tung-jen, známá profesorka práv na prestižní univerzitě Čching-chua.

Kdo jel někdy v ranní špičce pražským metrem, dobře to zná: tlačenice v přeplněném vagonu, proudy lidí na eskalátorech, dav spěchající skrze přestupní stanici. Anonymní dav – tedy aspoň zatím.

Bezpečnostní kamery jsou sice v pohotovosti, ale fyzický přístup k nástupištím nikdo a nic neomezuje, a tak dovnitř mohou úplně všichni, černé pasažéry nevyjímaje.

Pražský trpaslík a pekingský obr

Ovšem metro v Pekingu, to je dočista jiný příběh.

V porovnání s ním je to pražské – se svými třemi linkami, 58 stanicemi a sotva 70 kilometry tratí – učiněný trpaslík. Hlavní město Čínské lidové republiky se k letošnímu říjnu mohlo pyšnit 23 linkami, 394 stanicemi a celkem 678 kilometry tratí. Dalších 370 kilometrů je navíc podle čínských úřadů ve výstavbě.

Plán pekingského metra pro rok 2022. Foto: Ran, Hat600, Wikimedia CC BY-SA 3.0

Ale hlavně: v Pekingu má typický černý pasažér pramalou šanci. Vstup do placené části metra chrání turnikety, které se otevřou pouze držiteli platné jízdenky.

Můžete přiložit čipovou kartu známou jako I-kcha-tchung (Yikadong, zhruba „vstup na jednu kartu“), což je něco jako pražská Lítačka, která se ale dá využít třeba i v taxi nebo ve fastfoodu. Můžete využít stále oblíbenější platby přes mobil a odemknout si turniket QR kódem v aplikaci. Anebo projít se starou dobrou klasikou, jednorázovým lístkem v ruce.

Volba je na vás. Nedoporučuje se jediné:

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Čína

V tomto okamžiku nejčtenější