Deník N

Muzeum soch Salvadora Dalího? O umění jde až na posledním místě

Pohovka "Rty Mae Westové". Foto: Dalí Universe
Pohovka „Rty Mae Westové“. Foto: Dalí Universe

Italský obchodník s uměním Beniamino Levi otevřel v prosinci v pražské Opletalově ulici poblíž Václavského náměstí „muzeum“ Salvadora Dalího – Enigmu. Spíše než o skutečné muzeum se však jedná o prostor propagující majitelovy obchodní aktivity. To, že na tiskové konferenci vám česká zástupkyně této instituce překládá soustavně označení umělec (italsky artista) do češtiny jako „artista“, je už jen třešnička na dortu.

Když sběratel umění slyší jméno Salvador Dalí, rozsvítí se mu výstražná kontrolka. Těžko bychom našli význačného umělce 20. století, se kterým je spojeno více padělků či prostě děl s pochybným autorstvím. Dalí sám ke konci života proměnil status umělce spíše do podoby obchodníka, dokonce podepisoval bianco prázdné papíry, na které bylo možné až následně tisknout grafiky. Dalího grafiky lze za rozumný peníz koupit i na kdejaké aukci v Česku, což se v případě jiných, srovnatelně slavných umělců nestává.

Salvador Dalí (1904–1989) byl známý jako malíř a grafik. K překvapení mnohých se však nedlouho před jeho smrtí začaly objevovat na trhu také jeho plastiky. A po Dalího smrti se byznys se sochami rozjel na plné obrátky. Svět je jimi doslova zaplaven, protože Dalí a jeho nejbližší byli velice tolerantní ohledně udělování licencí pro jejich odlévání ve vysokých počtech. Každý rok se ve světě prodá několik stovek Dalího soch. Zde je třeba rozlišovat originály, kterých je podle platných smluv a pravidel pouze 12 od každé verze, a kopie, jejichž množství je téměř neomezené. S tím samozřejmě souvisí i cena. Kopie originálu Dalího sochy je sice mnohem nákladnější na výrobu, ale v podstatě je téměř stejně sériová jako zarámovaný tisk van Goghových slunečnic, který visí na školní chodbě. Říkáme téměř, protože kopie soch jsou alespoň částečně kontrolované a kupec k nim získá „certifikát“.

„Dalího sochy jsou ožehavým zbožím, protože jich po autorově smrti vzniklo příliš mnoho,“ napsal například v roce 2010 deník The Telegraph. „Pro puristy jsou obyčejnou kopií, ale ve světě se pravidelně prodávají i ve velkých aukčních síních.“

Podstatně drtivější ortel vyřkl nad těmito díly

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější