Deník N

Tento rok bude pro automobilky klíčový. Musí zákazníky přesvědčit, aby si kupovali elektromobily

V Bratislavě byl 23. května 2019 ve světové premiéře představen elektrický model Škoda Citigo iV. FOTO: ČTK
V Bratislavě byl 23. května 2019 ve světové premiéře představen elektrický model Škoda Citigo iV. FOTO: ČTK

Na první pohled se to může zdát jako čistě technický předpis. Nová auta prodaná v Evropské unii mohou v průměru z výfuku místo dosavadních 130 gramů na kilometr vypustit jen 95 gramů oxidu uhličitého. A to od 1. ledna 2021. Ale toto datum je klíčové pro prakticky všechny světové automobilky. A dopady tohoto opatření mohou být dalekosáhlé i pro ty, kteří automobilům jinak moc pozornosti nevěnují.

Jedná se zatím o nejpřísnější emisní normu postihující automobilový průmysl. Aby ji splnilo auto s běžným motorem, muselo by při ujetí sto kilometrů spálit tři a půl litru nafty nebo čtyři litry benzinu. „S ohledem na nové emisní normy je zřejmé, že jsou současné spalovací motory na hranici svých konstrukčních možností,“ vysvětluje Pavel Hrzina z katedry elektrotechnologie Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického.

Nová emisní norma nutně neznamená konec

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější