Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Psaní textů je pro mě bolestivý, slovo je zrádný, říká Kato

Adam Svatoš. Foto: Lukáš Wagneter, Red Bull Content Pool
Adam Svatoš. Foto: Lukáš Wagneter, Red Bull Content Pool

Adam Svatoš, známější spíše pod přezdívkou Kato, je Chuckem Norrisem českého rýmu. A zároveň noční můrou mnoha publicistů, protože jakkoli květnaté a přiléhavé mohou být obraty jejich recenzí Katových alb, vždy budou jen chudými příbuznými těch z jejich drážek.

Ještě pod pseudonymem Deph se Svatoš proslavil coby člen Chaozz, jedné ze senzací, které v polovině devadesátých let přepsaly domácí popkulturní dějiny. Dnes je jedním z mála hudebníků z této epochy, který nežije z někdejší slávy a nejenže vydává nový materiál, ale tento obstojí ve srovnání s nahrávkami někdejšími. Pokud o tom u Svatoše existovaly pochyby, rozptýlilo je nejpozději druhé album jeho současného projektu Prago Union pojmenované Dezorient Express (2010).

Přesto je na mapě současného domácího hip hopu Prago Union výjimečným zjevem. Natolik hluboko jsou jeho nahrávky zakořeněné ve staré škole žánru a natolik se vzdalují jakýmkoli snahám jeho zvuk posunout, podobně jako sprškám vulgarit i vzkazům kolegům. Je to především mimořádná kreativita, otištěná jak do desek, tak do tematických turné, která Prago Union i přes jisté zevšednění činí zajímavými dodnes. S Adamem hovořil Deník N u příležitosti vydání alba Perpetuum Promile.

Sešli jsme se na půdě agentury, která vás mediálně zastupuje. Proč jste se rozhodl najmout si někoho, kdo vám pomáhá s mediální prezentací?

Naše spolupráce probíhá především na bázi zařizování koncertů. Podobný styl managementu jsem už měl i předtím, i ten mi pomáhal s věcmi okolo médií, třeba když vyšla deska. Čili jen přirozeně využívám toho, že je Nedori i PR agentura, nějaká velká změna to pro mě není.

V českém rapu je to spíš výjimečný přístup. Jste jedním z posledních interpretů pod hlavičkou velkého vydavatelství, který si vše od A do Z nedělá na vlastní značce…

Já to tak vlastně dělám, cédéčka si vydávám na vlastní triko a Warner je jen distribuuje, jinak si to celé financuju sám. Sice jsem měl nějaký náběhy, ale nejsem žádný obchodník. Rozhodně bych takovou záležitost dobře nevedl. A i kdybych z toho měl sto procent, s dnešním prodejem by se mi nevrátily ani náklady. Proto radši obětuju část peněz a nechám někoho jinýho ten opruz udělat za mě.

Novinka Perpetuum Promile je vaší druhou studiovou deskou vycházející v tříletém intervalu. Je to ideální recept, jak alba načasovat?

To nějak přijde samo. Já si vždycky, když vyjde jedna, řeknu, kdy by mohla být ta další, teď to shodou okolností znova byly tři roky. Pořád lepší než pět. Je to tak akorát, aby člověk nasbíral materiál na dlouhohrající desku, aby opravdu byla dlouhohrající.

Jaké komplikace by nastaly, pokud by měla vyjít dříve?

Já si se vším rád hraju, nerad

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější