Deník N

Opravdovou cenu levného oblečení za nás platí jiní. Jsme těsně před kolapsem

Dana Thomasová je přední módní redaktorka. Začínala v roce 1988 ve Washington Post, pokračovala ve Wall Street Journal a Newsweek. Foto: Nick Gregan
Dana Thomasová je přední módní redaktorka. Začínala v roce 1988 ve Washington Post, pokračovala ve Wall Street Journal a Newsweek. Foto: Nick Gregan

Náš rozhovor začal poněkud netradičně – na otázku, co má na sobě, mi Dana Thomasová se smíchem přiznala, že ještě pořád pyžamo. Neměl to být přitom zcela nepatřičný dotaz. Pokud někdo poznal ty nejtemnější stránky současného oděvního průmyslu, je to právě ona – autorka knihy Fashionopolis.

Čtenáře provádí světem přeplněných skládek, děsivých pracovních podmínek zámořských továren, pokřivené reality tmavomodrých džínsů i laboratoří, kde vzniká budoucnost módního průmyslu ­– jednoho z největších „znečišťovatelů“ naší planety.

Skrze módu ukazujete dopady globalizace, vzestup nových technologií, temné stránky konzumu i naši ochotu plnit skládky tunami oblečení. Upozorňujete také na skryté náklady levných produktů. Proč jste si jako téma vybrala právě oblečení a módní průmysl?

Pracuji jako novinářka 35 let a módní průmysl je jedním z témat, kterým se věnuji od začátku své kariéry. Vysvětlování komplexních problémů na příkladu oblečení je pro mě tak nejjednodušší. Navíc oblečení nosíme všichni, každý se ráno do něčeho obléká.

Proto taky každý oblečení rozumí, speciálně pak džínům. O to jednodušší je na jejich případě ilustrovat globalizaci a zkaženost oděvního průmyslu. Přiznám se, že jsem sama neměla tušení, kolik škody džíny napáchají. Ať už mluvíme o znečišťování planety nebo rizicích pro pracovníky v továrnách.

Nevěděla jsem ani to, že je nosí půlka planety a v USA mají lidé v šatníku v průměru asi sedm kusů. Ta čísla jsou ohromující. Co začalo jako skromný kus oblečení, se stalo nesmírným trendem. Džíny a tričko jsou naše globální uniforma.

V minulosti jste napsala dvě knihy týkající se módy, druhá z nich nesoucí název Bohové a králové vyšla nedávno také v češtině. V rozhovoru pro American Fashion Podcast jste zmínila, že všechny tři knihy tvoří jakousi trilogii. Jak přesně jsou propojené?

Má první kniha, Deluxe: How Luxury Lost Its Luster (ve volném překladu Jak luxus ztratil svůj třpyt, pozn. redakce), vypráví o tom, jak luxusní průmysl obětoval

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější