Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Výstavy Trona a Epose dokládají, že ne každý umělec, který vzešel z „ulice“, dokáže kriticky oslovit společnost

Tron ve Ville Pellé. Foto: Smart Communication.
Tron ve Ville Pellé. Foto: Smart Communication.

Dvě výstavy někdejších sprejerů v Praze by mohly někoho dovést k myšlence porovnávání, jsou však nesouměřitelné. I jejich autorů by se to patrně dotklo. I když z ulice oba dospěli do galerijních institucí či dokonce aukčních síní, jejich záměry i postoje jsou značně rozdílné.

Umělců, kteří vzešli ze street artu, později studovali na uměleckých školách a dnes figurují v předních galeriích, u nás není moc. Graffiti je subkultura, je to osobní postoj, fungování ve veřejném prostoru, jež je v mnoha ohledech ostře rozporuplné. Většina writerů se za umělce nepovažuje. Každý z nich se však snaží vytvořit novou identitu a pro některé se překlopí až do identity umělce. Asi nejznámějším je u nás Jakub Matuška aka Masker či Jan Kaláb aka Point, my se ale budeme zabývat jinými dvěma, kteří se shodou okolností momentálně prezentují ve velmi konzervativních galeriích.

Dekorativní Tron

Michal Škapa aka Tron (1978) oslavuje svoje čtyřicátiny a dosavadní kariéru ve Ville Pellé, jejíž prostředí autorovy práce automaticky akademizuje a formalizuje. Umělec, který vyšel ze street graffiti subkultury se postupně etabloval jako grafik a typograf, je autorem grafiky mnoha knih, katalogů a plakátů. Jeho dosud největší výstava jej prezentuje jako velmi výkonného malíře a šikovného řemeslníka. Svou sprejerskou energii zúročil v líbivé malby a dekorativní kovové objekty, které by obstály v jakémkoli designovém prostředí.

Tron ve Ville Pellé. Foto: Smart Communication.

Autorova plodnost je obdivuhodná – téměř celá nadílka ve vile pochází z tohoto roku. Po tématech slumů a vrakovišť (vymalovaných airbrushem téměř na hranici kýče) se Škapa vrhl na sofistikované abstraktní akryly, jejichž základem je ornament připomínající typografii, vyrývaný přes vrstvy barev, občas dozdobený neónem.

V Tronově umělecké urputnosti a píli se mu snadno stává, že přešlápne. 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější