Deník N

Babišovy bilionové investice do dopravy se Česku vrátit nemusí

Ilustrační foto: Michal Kamaryt, ČTK
Ilustrační foto: Michal Kamaryt, ČTK

Více než 2,1 bilionu korun má v následující dekádě putovat na výstavbu a rekonstrukci silničních a železničních staveb v Česku. Ty jsou středobodem Národního investičního plánu, jehož pokročilý koncept v minulých dnech přinesl Deník N a který představuje strategické projekty, jež mají vzniknout do roku 2030 a pomoci tak růstu české ekonomiky. Zatímco samotnou výstavbu dopravní infrastruktury ekonomové kvitují, podle odborných studií nemusí být ani bilionové investice zárukou zvýšení konkurenceschopnosti v dalších dekádách.

Jako příklad hodný následování se jeví způsob, jakým se s budováním páteřní sítě vypořádalo Polsko. Po dekádách investiční stagnace země vložila do dálniční sítě mnoho úsilí a peněz, aby před začátkem evropského fotbalového šampionátu předala občanům 600 kilometrů nových dálnic.

A s obdobnou rychlostí pokračuje i nyní, především na východě země. „Už samotná výstavba dálnice ekonomický růst může podpořit, Polsku se díky těmto investicím podařilo vyhnout hospodářské recesi,“ říká ekonom David Marek ze společnosti Deloitte. Podle dat Raiffeisenbank čeští řidiči na rozestavěných a rozbitých dálnicích „pročekají“ každý rok 1,1 miliardy korun. Zda by případné investice ztráty vyvážily, už ale analýza neodhaduje.

Zatímco polská ekonomika dále roste, důkazy o tom, že by samotná výstavba infrastruktury pomohla hospodářství v dlouhodobějším horizontu,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější