V národním plánu investic je jen polovina projektů, které Babiš sliboval během svých výprav do krajů
Loňské jaro věnoval předseda vlády Andrej Babiš (ANO) jízdám do krajů. Se svou první, tehdy ještě jednobarevnou vládou projel celý stát a mluvil o tom, do čeho by se mělo investovat. Řada míst, která premiér navštívil, se dostala i do příprav národního plánu investic na léta 2019–2030, některá ovšem tolik štěstí neměla.
Jen pro připomenutí. Premiér po volbách v roce 2017 ustavil jednobarevnou vládu, a i když nezískal důvěru, vyrazil do regionů a projížděl mnoho míst, která potřebují investici. Třeba na severu Čech mluvil o rekonstrukci skokanských můstků v Harrachově nebo o potřebě železničního spojení s Prahou, jinde popisoval jako důležité dovybavit nemocnice či dostavět dálnice.
Celkem Babiš se svými ministry podle webu vlády navštívil zhruba 70 konkrétních míst a mluvil o projektech, které by měly projít modernizací, rekonstrukcí, popřípadě se mají stavět. Z nich se mezi strategické projekty do investičního plánu vlády dostala zhruba polovina. Vyplývá to z návrhu plánu investic, který má Deník N k dispozici.
Jeho největší položku tvoří logicky dopravní stavby. Dálniční a silniční síť je na vybudování velmi nákladná. Babiš při svých cestách mluvil o potřebě dostavět dálnici D3 v jižních Čechách k rakouským hranicím, o protažení hradecké D11 až do Polska nebo o dálnici D35, která má být severní alternativou za přetíženou D1. Tyto a další strategické projekty v plánu jsou.
Další se tam ale neprobojovaly. Za všechny lze uvést