Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

V kolonách budou stát ti nezodpovědní, ostatní projedou, říká k novému mýtu ministr Kremlík

Vladimír Kremlík. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Vladimír Kremlík. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Provozovatel nového mýtného systému varuje, že se po jeho spuštění tuto neděli vytvoří kolony dlouhé až čtyřicet kilometrů, v nichž budou řidiči čekat desítky hodin. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) přiznává, že se kolony mohou objevit, stát v nich ale podle něj budou nezodpovědní dopravci.

Můžete zaručit, že nový mýtný systém poběží od 1. prosince bez problémů?

Případné problémy nelze nikdy vyloučit. Otevřeně jsme informovali veřejnost i dopravce, že je registrováno asi 60 procent vozů. Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a zejména Czechtoll a Skytoll udělají maximum pro to, aby se případné kolony minimalizovaly. Nelze je však vyloučit. Záleží, jak k tomu přistoupí samotní dopravci. U českých máme většinu zaregistrovaných. Největším problémem jsou malí zahraniční dopravci. Na slovenského i bavorského ministra dopravy jsem apeloval, aby informovali své dopravce, aby si včas vyměnili jednotky. Obeslal jsem ministry dopravy v okolních zemích včetně Bulharska, Maďarska a Litvy. Posílili jsme registrační místa a budou umístěny i mobilní jednotky. V konkrétních místech budou situaci monitorovat i drony.

Ale podle dopravního modelu hrozí až čtyřicetikilometrové kolony. Připadá vám to v pořádku? Nemohli jste udělat víc?

Informační kampaň trvala deset týdnů, víc než v okolních zemích. Při spuštění mýtných systémů vždy vznikaly kolony, ať už to bylo na Slovensku, nebo v Belgii. V Německu dokonce spuštění mýtného systému museli odložit, nebyl plně funkční, což v České republice je.

Nemohla být kampaň ještě delší, třeba 15 týdnů?

Kampaň byla takto zacílená a vysoutěžená. Devadesát procent všech řidičů ví, že dojde ke změně mýtného systému a že si mají vyměnit OBU jednotku (on-board unit, palubní jednotka, pozn. red.) a zaregistrovat se. Problém je, že to doposud neudělali. Informační kampaň se v poslední fázi mění na přesvědčovací: „Když nepůjdete včas, nebudete zaregistrováni, budete stát v kolonách a zboží, které vezete, nepřevezete včas.“ Je to věc odpovědnosti dopravců.

Nehrála v tom určitou roli i právní nejistota? Když antimonopolní úřad řekl, že smlouva se Skytoll je neplatná a zřejmě se bude muset znovu vysoutěžit, neměli řidiči o důvod navíc změně systému nevěřit a jednotky nevyměňovat?

Právní nejistota určitě pozitivně nepřispěla. Jakékoli zpochybňování

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější