Deník N

Napsal knihu o tom, proč propadají chudé děti. „Systém s nimi nepočítá,“ říká

Tyto děti potřebují úplně jiný přístup, o hodně citlivější, který bude zohledňovat a chápat, s jakým batůžkem potíží přijdou do školy, říká Juraj Čokyna. Foto: Vladimír Šimíček
Tyto děti potřebují úplně jiný přístup, o hodně citlivější, který bude zohledňovat a chápat, s jakým batůžkem potíží přijdou do školy, říká Juraj Čokyna. Foto: Vladimír Šimíček

Novinář a učitel Juraj Čokyna napsal novátorskou knihu o vzdělávání dětí na Slovensku, především z vyloučených romských osad. Dva roky učil v Šarišských Bohdanovcích v programu Teach for Slovakia, který vysílá mladé vysokoškoláky jako učitele i do škol se žáky z vyloučených komunit, kam nikdo moc nechce.

Svoje zkušenosti publikoval na blogu slovenského Denníku N a teď je shrnul do knihy A okraje máš kde?, kterou vydalo nakladatelství N Press. Je to vlastně zpráva o celém slovenském školství, které je velmi podobné českému a řeší prakticky stejné problémy a nedostatky.

Vzhledem k tomu, že je chudoba především na východním Slovensku výrazně vyšší než v Česku a má větší dopady na děti, je tam situace ve školství vyhrocenější a dramatičtější. I Česká republika se ale potýká se stejnými problémy, jak ukázala nedávná studie vzdělávacích podmínek českých dětí, které popsal Český rozhlas.  Podle ní studijní úspěchy dětí u nás výrazně souvisejí se sociálními podmínkami, v nichž vyrůstají.

Nepříznivé vzdělávací podmínky jsou zhruba ve třetině obcí, především v chudších a okrajových regionech, kde je také více sociálně vyloučených lokalit a obecně chudších lidí. Například v Ústeckém či Karlovarském kraji nedosáhne na žádné střední vzdělání, tedy skončí jen se základním nebo nižším,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Romské osady

Rozhovory

Slovensko

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější