Deník N

Dánská dívka nastoluje téma sexuální identity

Jiří Korn v roli doktora. Foto: Alena Hrbková
Jiří Korn v roli doktora. Foto: Alena Hrbková

Divadlo Na Fidlovačce uvádí drama o transgender malířce umocněné mimořádnými hereckými výkony.

Pokud dnes nějaké téma spolehlivě vyvolává kontroverze i populistické záminky k zpochybňování Západu jako symbolu dekadence, pak vedle vstřícného postoje k uprchlickému exodu a k ochraně klimatu je to nový, otevřenější pohled na genderovou identitu. Právě na rozostření hranic mezi oběma pohlavími, na nejrůznější varianty sexuální sebeidentifikace a především na problém transsexuality zaměřuje pozornost novinka pražského Divadla Na Fidlovačce Dánská dívka. Inscenace vznikla na motivy stejnojmenného Ebershoffova románu, dobře u nás známého z filmové verze, která se dočkala mnoha ocenění, včetně Oscara za herecký výkon pro Alicii Vikanderovou.

Mohlo by se zdát, že v sousedství bulvárního repertoáru Fidlovačky, kde prim hrají komedie a muzikály, se bude titul s ožehavým námětem vyjímat poněkud nepatřičně. Zvlášť když se režie ujal Jakub Čermák, jehož jméno je spojováno s alternativně koncipovaným souborem Depresivní děti touží po penězích a s nekonvenčními scénickými produkcemi. Dánská dívka však nabízí natolik zábavnou a kultivovanou podívanou, že ani konzervativnějšího diváka by nemusela příliš vyvádět z míry, spíš jen provokovat k úvahám, jak důležité, i když někdy nesnadné, je pro člověka být sám sebou.

Divadelně pouze v Česku

Divadelní adaptace bolestných osudů transgender malířky Lili Elbe je bezpochyby závažným počinem. Pokud navzdory tematické progresivitě a aktuálnosti zůstává v některých ohledech krok za očekáváním, pak to padá na vrub dramaturgické nedotaženosti a tu a tam i režijní nekoncepčnosti, především ve vymezení stylu hereckého projevu, v kolísání mezi přespříliš vážným psychologizováním a komediální zkratkovitostí.

Autorka scénáře Kateřina Jonášová dostala jako prozatím jediná na světě svolení amerického spisovatele Davida Ebershoffa k divadelní adaptaci jeho knihy. Dost věrně se přitom drží románové předlohy napsané na základě reálných osudů dánského krajináře Einara Wegenera, pozdější Lili Elbe. Wegener se navzdory silným společenským předsudkům dvacátých let rozhodl

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

V tomto okamžiku nejčtenější