Deník N

Sociální síť, na které už je skoro milion Němců. Místo anonymní radikalizace nabízí třeba bleší trhy

Nástup alternativních sociálních sítí může ukázat, že všechny neduhy velkých hráčů na tomto poli byly jen slepou vývojovou uličkou. Foto: Annie Spratt, Unsplash
Nástup alternativních sociálních sítí může ukázat, že všechny neduhy velkých hráčů na tomto poli byly jen slepou vývojovou uličkou. Foto: Annie Spratt, Unsplash

S nástupem sociálních sítí se v začátcích pojila velká očekávání. Měly dát všem lidem prostor k vyjádření a demokratizovat veřejnou debatu. Ačkoli jejich existence k nesporným pozitivním efektům vedla, začala nakonec převažovat spíše negativa.

Prostor největších sociálních sítí je nepřehledný, anonymní a náchylný k šíření nepravdivých či nenávistných sdělení. Jejich fungování umožňuje poměrně snadnou a nenápadnou manipulaci a je úmyslně navrženo tak, aby na nich uživatel často jen bezcílně ztrácel čas. V prostředí sociálních sítí totiž nejsme zákazníky, ale v první řadě objekty reklamy pro jejich skutečné klienty – firmy, které na nás mohou tím přesněji cílit, čím více informací jim svou aktivitou o sobě dáme k dispozici. A kauzy s uniklými nebo zneužitými osobními údaji už se skoro nedají spočítat.

Objevují se však už jednotlivé příklady využití digitálních platforem k prospěšnému propojování lidí i bez všech těchto problematických aspektů. V Německu, kde jsou uživatelé zejména k Facebooku výrazně kritičtější než u nás, tak například v posledních letech slaví velké úspěchy specializovaná platforma Nebenan.de, na níž je již každý stý tamní obyvatel. V jejím názvu už je obsažena její hlavní mise – má totiž za cíl propojovat lidi

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější