Deník N

Sci-fi román Liščí gambit obratně spojil asijské myšlení s žánrem „space opery“

Obálka českého vydání.
Obálka českého vydání.

Brněnský Host se během posledních tří let propracoval do pozice nakladatelství, které výborně mapuje trendy v zahraniční fantastice a dokáže je úspěšně prodat českému spíše konzervativnímu publiku. Liščí gambit americko-korejského autora Yoon Ha Leeho je zatím posledním příkladem.

Liščí gambit je prvním dílem trilogie Mašinérie říše. Yoon Ha Lee, do té doby publikující pouze povídky, za něj obdržel v roce 2017 cenu Locus pro nejlepší debutový román. Následující pokračování se stala černými koni nedávných vyhlášení cen Hugo. Ozvuky debat, které trilogie v zahraničí vyvolala, pak zapůsobily i v českém prostředí, kde se román stal jednou z nejočekávanějších sci-fi knih roku. Autor skutečně přichází hned s několika neotřelými nápady, které narouboval na tradiční, v podstatě konzumní subžánr military science fiction. Ovšem se žánrovým zařazením je třeba v případě dotyčné trilogie zacházet opatrně.

Když se válčí podle kalendáře

Děj je zasazen do Hexarchátu, galaktického impéria ovládaného šesti specializovanými frakcemi – kelové jsou vojáci, šaosové stratégové a asasíni, niraiové technici a vědci a tak dále. Když kapitán kel Čeris upadne v nemilost, dostane možnost se vykoupit. Má se stát hostitelem vědomí slavného generála šaos Jedaa a dobýt vesmírnou Pevnost rozsypaných jehel, kterou ovládl neznámý nepřítel. Problémem je, že pevnost je údajně nedobytná a Jedao je šílenec, který sice nikdy neprohrál bitvu, ale před několika staletími zničil nejen armádu nepřítele, ale i svou vlastní…

Motiv dvou myslí v jednom těle, případně osobnosti přivedené k životu za specifickým účelem

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Literatura

V tomto okamžiku nejčtenější