Deník N

Čidla ve sklepě, v bytě i na chalupě. Internet věcí mění odvětví pojišťovnictví pomalu i v Česku

Senzory připojené k internetu věcí pomohou, když dojde k havárii vody, výskytu kouře nebo třeba vloupání. Na jednu baterii přitom senzor vydrží fungovat roky.

Díky senzorům připojeným k síti internetu věcí mění pojišťovny v zahraničí své služby a pružně reagují na nové podněty z trhu. České pojišťovny jsou zatím až na výjimky poměrně konzervativní. I ony by se ale měly připravit na změny. Moderní technologie totiž zahýbou celým jejich odvětvím. Novinkou je případ, kdy brněnská technologická firma Senzoor a Generali Česká pojišťovna navázaly spolupráci, která využívá síť internetu věcí od Vodafonu.

Senzory připojené k internetu věcí (anglicky Internet of Things, zkráceně IoT) mohou sloužit jako autonomní krizové hlásiče. V případě, že dojde k havárii vody, výskytu kouře nebo třeba oxidu uhelnatého (CO), oznámí čidlo svému majiteli, případně rovnou i pojišťovně, že došlo k nehodě. Výhodou senzorů připojených k sítím, jako je například úzkopásmová síť NB-IoT od Vodafonu, je, že pojišťovna má okamžitě informaci a dokáže snížit riziko škody na zdraví nebo majetku.

I proto brněnská technologická firma Senzoor a Generali Česká pojišťovna navázaly spolupráci, která využívá síť internetu věcí od společnosti Vodafone. Čidla upozorní nejen na únik vody, ale senzory rozpoznají i nežádoucí pohyb předmětu. Vykrást nemovitost je potom těžší, nebo jsou způsobené škody alespoň menší.

Signál i pod zemí a na nepřístupných místech

Konkrétně NB-IoT od Vodafonu má navíc tu výhodu, že speciální síť pokrývá celé území Česka a navíc signál pronikne i do jinak těžko dostupných prostor – třeba do hlubokých sklepů. Čidlo přitom dokáže na jednu baterii fungovat dlouhé roky.

Pojišťovny mohou propojit distribuci IoT čidel s asistenčními nebo dalšími službami. V případě, že senzor zaznamená problém, může aplikace informovat majitele nebo asistenční služba pojišťovny může vyslat na místo osobu, která zkontroluje, zda nedošlo ke vloupání, zavolá hasiče nebo uzavře přívod vody v případě prasklého potrubí. A tím zdaleka výčet nových možností nekončí. Pojišťovnám se otevírají nejen v oblasti pojištění domácnosti, ale i v rámci cestování nebo autopojištění.

2 Češi z 5 by se nechali při řízení sledovat kvůli levnější pojistce

Ve výzkumu, který pro Vodafone Nápad roku provedla agentura STEM/MARK, se ukázalo, že by mnoha Čechům za volantem nevadila trocha sledování. Alespoň tehdy, pokud by jim to zaručilo levnější cenu povinného ručení. Přes 42 procent Čechů by nechalo pojišťovnu sledovat svůj styl řízení. Pojišťovna by tak průběžně sbírala jejich telemetrická data, a pokud by řidiči jezdili zodpovědně, platili by méně.

IDC IoT Forum 2017

Stačí telematické zařízení nainstalovat pod kapotu auta nebo pod jeho čelní sklo a měření může začít. Jednotka pak s pomocí GPS a akcelerometrů sbírá údaje o stylu jízdy. Mohou to být například informace o tom, kolik kilometrů řidič najel, jak dlouhá je doba jízdy, jak řidič brzdí a přidává na rychlosti nebo jak projíždí zatáčky.

Tato a další data se následně zpracují a určí skóre rizika. Od něho by se pak odvíjela výše pojistky.

Pojišťovně taková data také pomohou vytvořit nový pojistný produkt. Příkladem může být pojistka závislá na počtu najetých kilometrů. Výhodou oproti obdobným současným pojišťovacím službám je, že klient může platit podle každého ujetého kilometru a v případě, že auto nejezdí – neplatí. Nebo je cena stanovena podle profilu jízdy (město, obec, dálnice), případně podle času jízdy.

Na celém světě jezdilo už podle údajů z roku 2016 více než 12 milionů aut s telematickou jednotkou v autě, která ukládá a odesílá data. Do roku 2023 se očekává, že toto číslo stoupne až na 142 milionů. Internet věcí má tak nejen v oblasti autopojištění velkou budoucnost.

Otto Zeman, technický vedoucí pro IoT řešení, Vodafone

 

V tomto okamžiku nejčtenější