Deník N

Povinné ručení se může rozšířit i na elektrokola, zahradní traktory a závodní auta. Změna míří k europoslancům

Ilustrační foto: Lime
Ilustrační foto: Lime
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Evropský parlament začíná projednávat změnu unijní směrnice o pojištění motorových vozidel. S návrhem přišla letos na jaře Evropská komise, a přestože obsahuje i další důležité body, největší ohlas vzbudil plán na rozšíření povinného ručení.

Komise navrhuje, aby byla povinně pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu bez ohledu na to, zda jezdí po veřejné pozemní komunikaci, nebo jen na soukromém pozemku. Snaží se také zohlednit technologický vývoj, zejména rozšíření elektrokol či elektrických koloběžek.

Reaguje tím na rozhodnutí Soudního dvora EU z roku 2014 známé jako „případ Vnuk“: slovinský traktorista couval při ukládání balíků sena do stodoly, naboural do žebříku a ten při pádu zranil člověka. Pojišťovna odmítla škodu proplatit z povinného ručení, protože to se podle ní nevztahuje na použití traktoru jako pracovního stroje při práci v uzavřeném areálu statku. Soud ale konstatoval, že povinné ručení se má vztahovat i na tyto situace – pojem „provoz vozidla“ se vztahuje na jakékoliv použití, které odpovídá jeho obvyklé funkci.

Na rozhodnutí tehdy poměrně rychle reagovalo i české ministerstvo financí, které na začátku roku 2016 připravilo novelu zákona o pojištění odpovědnosti. Nakonec ale návrh stáhlo ještě před projednáním ve vládě – narazilo totiž na nesouhlas dalších resortů i na řadu nejasností ohledně definice běžného provozu nebo rozsahu pojištění při pohybu vozu na soukromém pozemku.

Evropský soud mezitím vydal dvě další důležitá rozhodnutí (podrobněji se k nim vrátíme v dalším textu) a členské země chtěly po Evropské komisi jasnější postoj. Výsledkem je návrh, který podle některých výkladů může přinést rozšíření povinného ručení nejen na traktory pohybující se výhradně mimo veřejné komunikace, ale i na elektrokola, segwaye, zahradní traktory, závodní auta nebo teoreticky i dětská elektrická autíčka (ta, která umožňují přepravu sedícího dítěte).

V červnu před tímto rozšířením varovala Česká asociace pojišťoven. Tuzemské zastoupení Evropské komise sice vzápětí označilo informaci o dětských autíčkách za hoax, obavy ale definitivně nerozptýlilo.

Prostor pro divoké interpretace

Přestože rozšíření zrovna na dětská autíčka zřejmě není cílem návrhu (nicméně z jeho znění stále nejsou stoprocentně vyloučena, protože také slouží k přepravě), ostatní skupiny dopravních prostředků zůstávají ve hře. Vyloučit lze snad jen motorové invalidní vozíky.

„Máte pravdu, znění směrnice předložené Komisí dává prostor pro poněkud divoké interpretace, a to až po povinné pojištění zahradních traktůrků, dětských autíček a elektrických kol,“ řekla v tomto týdnu Deníku N europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která působí jako zpravodajka návrhu.

Dnes jej začíná projednávat Evropský parlament, konkrétně klíčový výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO). Měl by

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

V tomto okamžiku nejčtenější