Deník N

Palm Off Fest předvedl politické divadlo našich sousedů. „Slušní lidé“ nedorazili

Pozorovatelé. Foto: Miloš Skácel
Pozorovatelé. Foto: Miloš Skácel

Divadlo pod Palmovkou uspořádalo na přelomu října a listopadu další ročník mezinárodní divadelní přehlídky Palm Off Fest. Akce, která se před čtyřmi lety na pražské divadelní mapě objevila docela nečekaně, již má i v nabitém podzimním kalendáři své pevné místo a stala se tak nepřehlédnutelnou součástí success story libeňské scény pod uměleckým šéfem Michalem Langem.

Letošní Palm Off Fest nabídl celkem sedm inscenací. Součástí programu byly sice i dva tituly z repertoáru hostující scény (Klatův Faust a Dianiškův Bezruký Frantík), jádro festivalu však tvořila především pětice zahraničních hostů z visegrádských zemí. Kromě samotných divadelních představení nabídl festival i docela bohatý doprovodný program, jehož součástí byly projekce dokumentárních filmů, přednášky, koncerty a v neposlední řadě i diskuse s účinkujícími.

S poněkud obligátním odkazem na třicáté výročí sametové revoluce se Palm Off Fest 2019 odehrával pod heslem „Hrdinové jako my“. Úplně srozumitelně to sice nezní, v porovnání s předcházejícími ročníky festival nicméně nabídl podívanou dosti jednolitou, tvořenou výhradně politicky angažovanými tituly. Tedy alespoň v případě zahraničních inscenací, které vybíral dramaturg Jan Jiřík, jenž s Palmovkou spolupracuje již od prvního ročníku.

Máme o čem hrát

O politickém, angažovaném, nebo přímo aktivistickém divadle jsem zde psal již vícekrát. Není to náhoda ani osobní libůstka, společenská situace se v posledních letech citelně vyhrocuje a je logické, že se to odráží i v umění.

Palm Off Fest naštěstí nabídl politické divadlo trochu jiného typu, než jaký přináší dnes poněkud otravně standardizovaná obecná kritika globálního kapitalismu z progresivně levicových pozic (k níž se začíná hlásit i velká část mladší generace českých tvůrců). Jediný titul tohoto typu dorazil ze Slovinska. Maďarští a polští divadelníci se k obecnostem neuchylovali – lze odhadnout, že mají pro svou politicky angažovanou tvorbu dostatek zcela konkrétních podnětů domácí provenience.

Kouřostrojem proti fašismu

Jak ošemetné je zůstat u obecných schémat, předvedlo v inscenaci Naopak lublaňské Mladinsko gledaliště. Mimochodem, je to divadelní soubor, který se v Česku proslavil skandálem s Frjlićovou inscenací Naše násilí a vaše násilí (heslo „Ježíš znásilňuje muslimku“,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

V tomto okamžiku nejčtenější