Deník N

Stávka štěpí školství. Zvyšovat stejně plat skvělým i špatným učitelům je těžký socialismus, vadí ředitelům

Základní škola Palachova v Ústí nad Labem se ke stávce učitelů, kteří jsou nespokojeni s výsledky vyjednávání o růstu svých platů, nepřipojila. Sousední Fakultní základní škola České mládeže se ke stávce připojila a v provozu zůstala pouze školní družina. Foto: ČTK
Základní škola Palachova v Ústí nad Labem se ke stávce učitelů, kteří jsou nespokojeni s výsledky vyjednávání o růstu svých platů, nepřipojila. Sousední Fakultní základní škola České mládeže se ke stávce připojila a v provozu zůstala pouze školní družina. Foto: ČTK

Zhruba 6000 škol dnes podle odborářů stávkuje kvůli nespokojenosti s růstem platů. Některé se zavřely úplně, jiné stávku jen podpoří. Stávka ukazuje ale i na neshody v tom, kolik procent peněz by měli učitelé dostávat plošně a kolik za snahu a zásluhy. Podíl příplatků a odměn je u pedagogů pouze poloviční oproti ostatním oblastem veřejné správy. Mělo by být české školství méně rovnostářské?

Nespokojenost s tempem růstu učitelských platů a s jednáními s ministrem školství dohnala odbory k vyhlášení stávky. Kromě stále neuspokojivého ohodnocení učitelů v Česku ukazuje stávka ještě na jedno: na rozpory ve školství. Důvod, proč se některé školy zavřou, se nelíbí například ředitelským asociacím.

S učiteli jsou zajedno v tom, že by platy měly růst razantněji. Rozcházejí se ale v cílech stávky: odboráři žádají přesunout část peněz vyčleněných na platy učitelů z pohyblivé složky, jako jsou odměny a příplatky, do pevné složky platu (takzvaných tarifů).

Vláda v pondělí schválila, že platy učitelů oproti slibům z počátku letošního roku o 15procentním růstu poskočí o deset procent. O osm procent víc dostanou učitelé v pevné složce platu a o dvě procenta se navýší rozpočet na onu pohyblivou část, kterou rozdělují ředitelé v podobě odměn a příplatků.

Jenomže odboráři se obávají, že učitelé si ve skutečnosti o deset procent nepolepší. Nevěří ministerstvu, že pohyblivá část platů na školy vůbec dorazí nebo přijde v patřičné výši. „Čím méně peněz půjde do tarifů, tím bude mít ministerstvo volnější ruce,“ myslí si odborový předák František Dobšík, a prosazuje proto zabetonovat tarify co nejvýš.

„Máme obavu, že to,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Školství

V tomto okamžiku nejčtenější