Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Člověk se člověku stane vlkem ve vteřině, říká režisér úspěšného slovenského filmu Budiž světlo

Autoritu si někdy musí otec nad synem vyklikovat. Foto: KVIFF
Autoritu si někdy musí otec nad synem vyklikovat. Foto: KVIFF

Gastarbeiter Milan se na Vánoce vrací z Německa domů za rodinou do malé slovenské vesnice. Místo klidných svátků ho ale čeká zjištění, že rodina ani vesnice nejsou jako dřív: nejstarší syn Adam pošilhává po paramilitantní skupině a sousedům nevadí, že kolem nich sílí klerofašistické nálady. Až dusivě silný slovensko-český film Marka Škopa Budiž světlo po uvedení v hlavní soutěži v Karlových Varech vstoupil i do české kinodistribuce. Ptáme se režiséra na pozadí vzniku snímku.

Působení mládežnických polovojenských skupin je na Slovensku realitou, loni se mu věnoval třeba oceňovaný dokument Až přijde válka. Inspirovaly scénář Budiž světlo skutečné události?

Pro mě jádro toho filmu spočívá v tématu výchovy dětí. Prováděl jsem hodně rešerší mezi slovenskými gastarbeitery v Německu a pak i u nich doma na Slovensku, inspiroval jsem se jejich rodinnými konstelacemi i tím, co jsem viděl v jejich domácnostech. V jednom domě mě například zaujala sbírka historických zbraní v ložnici. Architekt a rekvizitáři pak podobnou skříň s puškami vyrobili i pro film. Motiv militarií mi připadal jako zajímavý způsob, jak plastičtěji vykreslit hlavní postavu. Je to muž, který byl a vlastně stále je symbolicky kastrovaný vlastním otcem a sbíráním zbraní si kompenzuje chybějící pocit mužnosti. A právě při sbírání materiálu pro scénář se v médiích začaly objevovat zprávy o mládežnických polovojenských skupinách. Přišlo mi to jako zajímavé téma na autorský komentář, a tak jsem se pokusil propojit intimní drama rodiny s tímhle aktuálním společensko-politickým fenoménem. Jsem vděčný dramaturgům Zuzaně Liové a Františkovi Krähenbielovi, že mi pomohli hledat správnou rovnováhu.

Překvapilo vás, že byl tak společenskokritický film vyslán za Slovensko na Oscary?

To je spíš otázka na Slovenskou filmovou a televizní akademii. Nás jako tvůrce velmi těší, že o Budiž světlo mají zájem festivaloví dramaturgové z celého světa. Zatím byl pozvaný na víc než třicet festivalů a v silné konkurenci získal ceny například v Almaty, Batumi nebo v Gruzii a dál poběží třeba v Chicagu, takže v sobě zřejmě nese univerzálnost srozumitelnou v Evropě, Asii i Americe.

Na festivalu v Karlových Varech se Budiž světlo dostalo do top 10 diváckého hlasování a představitel hlavní role Milan Ondrík tam vyhrál cenu za nejlepší mužský herecký výkon. Doufal jste v takový úspěch?

Pro mě bylo ve Varech největším překvapením přijetí ve Velkém sále Thermalu. Předpokládal jsem, že diváci po závěrečných titulcích spíš odejdou popřemýšlet si o filmu někde o samotě. To byl vlastně i můj záměr, aby nás Budiž světlo ponoukalo k zamyšlení a promýšlení věcí v našich vlastních životech. Takže nás ten potlesk v sále všechny zaskočil. Samozřejmě, že to po té mnohaleté práci byla velká radost a zadostiučinění. Z ceny pro Milana se pochopitelně velmi těším, protože odvedl obrovský kus práce a podle mě si cenu za svůj talent a množství vložené energie zasloužil.

Marko Škop na letošním karlovarském festivalu, kde Milan Ondrík získal jednu z cen za hlavní roli ve filmu Budiž světlo. Foto: KVIFF

Milan Ondrík měl velký prostor i ve vašem hraném debutu Eva Nová po boku Emílie Vášáryové. Jak vaše spolupráce začala?

Představitele syna Emílie Vášároyvé jsem hledal velmi dlouho. A když jsem na zkoušku pozval v už velmi pokročilé fázi obsazování Milana Ondríka, najednou se „to“ stalo. Konečně jsem ho našel, herce s rozsahem od velkého děcka po citlivého, do hloubky zraněného člověka – včetně všech odstínů mezi tím. Během hereckých zkoušek a pak i na place s paní Emíliou někdy dokázali společně vytvořit atmosféru takového dusna, že se mi zastavoval dech. Když jsem začal vymýšlet Budiž světlo, už jsem si na Milana myslel. Během psaní scénáře jsem si repliky jeho postavy v hlavě říkal jeho hlasem.

Kolikrát jste natáčeli scénu, ve které Ondríkova postava v jediném záběru závodí s dospívajícím synem Adamem v dělání kliků?

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější