Deník N

Letadla Boeingu dál stojí na zemi. Airbus toho ale nedokáže využít a Číňané mají co dohánět

Letoun Boeing 737 NG. Foto: Altair78 via Wikimedia Commons
Letoun Boeing 737 NG. Foto: Altair78 via Wikimedia Commons

Sílící nervozita a otazníky se v posledních dnech točí kolem amerického výrobce letadel Boeing. K potížím modelu 737 MAX se nyní přidávají problémy i s předchozí generací letounu 737 NG. Některé z těchto strojů totiž aerolinky stahují kvůli prasklinám v konstrukci spojující křídlo a trup letadla. Ačkoliv se jedná o opravitelný problém týkající se pouze desítek letounů, pro Boeing to znamená další nepříjemnost, která může podkopat důvěru v tahouna americké ekonomiky. Přestože je firma díky setrvačnosti leteckého průmyslu finančně stabilní, v dlouhodobém výhledu může čelit problémům se sílící konkurencí nejen z Evropy.

Problémy Boeingu odstartovaly dvě nehody Boeingu 737 MAX v Indonésii a Etiopii, při nichž v rozmezí několika měsíců zemřelo 346 lidí. Hlavní příčinou nehod byla softwarová chyba ve stabilizačním systému. V reakci na to byla všechna letadla Boeingu tohoto typu odstavena z provozu.

Boeing sice v době uzemnění dodal aerolinkám jen necelé čtyři stovky strojů, celkové objednávky na nový model 737 ale přesáhly pět tisíc kusů. Je to asi o patnáct stovek objednaných letounů méně, než kolik registroval na začátku loňského roku jeho hlavní konkurent, evropský Airbus. Nicméně společnost pokračuje ve výrobě zpomaleným tempem čtyřiceti strojů měsíčně tak, aby mohla po rozhodnutí úřadů letouny ihned dodávat aerolinkám a inkasovat za ně peníze.

K zastavení výroby Boeing nemusel přistoupit také díky tomu, že v posledních letech vykazoval zdravý růst. Těsně před zastavením provozu modelu 737 MAX akcie firmy dosahovaly historického maxima, několik let za sebou se také dařilo zvyšovat dividendu.

Rostoucí nervozita

Zástupce Boeingu sice může těšit, že drtivá většina zákazníků chce model 737 MAX koupit i po stávajících potížích, s každým měsícem jejich uzemnění ale

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

V tomto okamžiku nejčtenější