Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Sváry a svary. Pražský TEDx se zabýval trhlinami mezi námi i uvnitř nás

TEDx Prague 2019. Foto: Kateřina Andělová, Deník N
TEDx Prague 2019. Foto: Kateřina Andělová, Deník N

Technology, Entertainment, Design, to byl význam zkratky TED, když tato konference roku 1984 v Silicon Valley začínala jako interdisciplinární setkání, vzájemná inspirace lidí z různých oborů. Od té doby se z jedné pravidelné konference stala celosvětová franšíza trochu ve stylu McDonald’s.

Když splníte několik jednoduchých, ale přísně vyžadovaných podmínek, smíte použít značku TED a uspořádat vlastní podnik v jeho stylu. Takovým setkáním se říká TEDx a v Česku se konají již deset let.

Matěj Novák je po léta jedním z hlavních tahounů pražské party, která TEDx pořádá. Několikrát stál v čele týmu, ale dodržuje se tam pravidlo rotace, takže letos je zas jen řadovým členem. Vedle toho je však takzvaným držitelem licence, tedy tím, kdo nese odpovědnost vůči „velkému TEDu“. Co taková licence obnáší? „Jejich smyslem je zachovat charakter akce. Předepisují, jak dlouhá mají být vystoupení, že akce musí být nezisková, že musí zahrnovat videa z mezinárodních konferencí TED, že sponzoři nesmí nijak ovlivnit obsah. To je vlastně celé,“ říká Matěj Novák.

O síle sdělení

Letošní pražský TEDx splňoval původní zadání – technologie, zábavní průmysl, design – jen velice málo, pokud vůbec, ale to je už po léta normální všude po světě. Zkratka TED se teď občas čte nově jako Thinkers, Enablers, Doers. Česky snad něco jako „myslitelé a hybatelé“. Zachován každopádně zůstává podtitul, který TED nese i ve svém logu: myšlenky hodné šíření. Povšimněte si: šíření. TED chce, abyste je nejen vyslechli, ale dávali dál. Abyste je přijali za své.

To je příznačné. Konference TED a TEDx mají vnější podobu rituálu – nenápadnou a nepříliš naléhavou, ale přece jen. Publikum se vede k tomu, aby se chovalo ukázněně a nerušilo, protože tohle přece není jen tak nějaká obyčejná konference. Vnější aranžmá je efektní, důraz se klade na vizuální efekty, barvy, znělky. Velmi důležitým prvkem je příprava vystupujících: na konferenci TED vás nenechají jen tak přijít a mluvit. Musíte dlouho předem přijít na několik zkoušek, akceptovat připomínky organizátorů, nechat si radit od koučů, upravit svou řeč a přesně dodržet její načasování. TED (i TEDx) pak klape jako televizní show, nic se nezadrhne. Vystoupení jsou ovšem maličko unifikovaná, protože ne každý prosadí v tak přísně vymezené formě svou osobitost. Čím víckrát TEDx absolvujete, tím víc si toho všímáte.

Pražský TEDx je rok od roku profesionálnější, působivější. Organizaci se nedá vytknout vůbec nic, přestože ji zajišťují výhradně dobrovolníci – za práci pro TEDx nesmí nikdo dostat ani korunu –, mezi nimiž převládají amatéři, lidé, jejichž pracovní náplní je něco docela jiného než „event management“. Objem vložené práce je přitom obrovský. Končí to zvládnutím samotné konference, začíná o půl roku dříve – hledáním řečníků a výběrem tématu. To letošní se jmenovalo Svár/Svar. Hezká slovní hříčka: jedna malá čárka a dočista opačný význam.

O efektivitě násilí

K deklarovaným hodnotám konferencí TED patří apolitičnost, což se však

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější