Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Igor Orozovič září v Bowieho existenciálním muzikálu

Původní cíl se utopil v alkoholu. Foto: Patrik Borecký
Původní cíl se utopil v alkoholu. Foto: Patrik Borecký

„Podívej se nahoru, jsem v nebi, mám jizvy, které nemohou být vidět,“ zpívá mimozemšťan Newton v nekonvenčním muzikálu Lazarus, jehož osu tvoří osmnáct písní rockové legendy Davida Bowieho. Městská divadla pražská jej nyní uvádějí v české premiéře na scéně Divadla Komedie v hlavní roli s Igorem Orozovičem nebo alternujícím Ondřejem Rumlem.

Na počátku roku 2016 zasáhla hudební svět zpráva o úmrtí jedné z největších ikon britské popkulturní scény Davida Bowieho. Skladatel, zpěvák a příležitostný herec však i navzdory rakovině jater, která ho v posledních měsících života těžce sužovala, stačil po sobě zanechat hned dvojí epitaf, album Blackstar a muzikál Lazarus, sestavený z písní z celé zpěvákovy kariéry.

David Bowie udivoval svět pop-music už od počátku sedmdesátých let nečekaným střídáním hudebních stylů. Od glam rocku se dostal přes apokalyptické vize a experimenty až k elegantní elektronické hudbě, pak se zase navrátil k niternějším a komplikovanějším hudebním formám, k soulu nebo fúzi elektronického a kytarového rocku s jazzem.

Neodmyslitelnou součástí jeho umělecké prezentace byla uhrančivá, chameleonská image, extravagantní kostýmy a líčení. K nejproslulejším patřila divadelní stylizace do postavy androgynního mimozemšťana Ziggyho Stardusta s bíle nalíčenými tvářemi a rudými vlasy, na niž odkazuje i aktuální pražská inscenace.

Bowie své poslední dílo vytvořil ve spolupráci s irským dramatikem Endou Walshem. Na samém sklonku života si tak splnil sen, neboť dávného pokusu o zhudebnění Orwellova románu 1984 se kdysi musel vzdát kvůli problémům s autorskými právy.

Lazarus přímo navazuje na filmovou verzi sci-fi románu Waltera Tevise Muž, který spadl na Zemi (česky nevyšla, slovenský překlad vyšel ve sborníku Planéta exilu). Bowie ve filmu z roku 1976 ztělesnil ústřední postavu Thomase Newtona, mimozemšťana, jenž přistává na Zemi, aby pro obyvatele své domovské planety našel záchranu před smrtícím suchem. Jenže se mezi pozemšťany rychle zaplete do sítě milostných vztahů a komerčních zájmů, narazí na nepochopení a po několika drastických zážitcích beznadějně propadne alkoholu.

Mimozemšťan, nebo blázen?

Muzikál Lazarus je situován do newyorského bytu, kde ústřední hrdina Thomas Newton, upoutaný po letech na lůžko, tráví veškerý čas holdováním ginu a obsesivním sledováním televize. V průběhu děje se pak střetává s reálnými i fantaskními postavami, aniž je možné určit, zda jde o sérii vzpomínek, o sondu do nejhlubších pater podvědomí či o delirické stavy vyvolané soustavnou konzumací alkoholu. Newton může být stejně dobře mimozemšťanem, který ví, že se nedokáže vrátit na svou planetu, i psychicky nemocným člověkem v zajetí halucinací.

Pražská inscenace v režii Mariána Amslera však dává přednost jinému,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější