Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

SPD dala miliony za vyhledávání hesla „SPD“. Ve výsledcích jsou němečtí sociální demokraté i státní požární dozor

Billboard SPD před sněmovními volbami v říjnu 2017. Foto: Vít Šimánek, ČTK
Billboard SPD před sněmovními volbami v říjnu 2017. Foto: Vít Šimánek, ČTK

Deník N přináší podrobnou analýzu dvou nejzávažnějších zjištění odhalených kontrolou financování kampaně SPD před sněmovními volbami v roce 2017. Týkají se výdajů v souhrnné výši 13,6 milionu. Prvním z nich jsou analýzy a průzkumy od společnosti Play Net, za které strana utratila přes sedm milionů. Druhým jsou předvolební noviny Na vlastní oči vydávané firmou Strategic Consulting podnikatele Jana Čížka. O obou se už v minulosti psalo, kontrola úřadu pro dohled nad stranickým financováním ale odhalila dosud neznámé podrobnosti.

Schválně si zkuste tipnout – k čemu je politické straně před volbami znalost článku z odborného IT serveru, který pojednává o paměťových modulech Adata DDR4 kompatibilních s Asus Aura Sync?

Že netušíte, co to je, a nenapadá vás žádný důvod, proč by se stratégové reklamní kampaně měli něčím takovým zabývat? Pak jste na tom stejně jako kontroloři, kteří procházeli předvolební výdaje hnutí SPD Tomia Okamury.

Přesto strana za vyhledání tohoto článku zaplatila. A dobře. Důvod je jednoduchý – objevila se v něm totiž zkratka totožná se zkratkou jejího názvu SPD. Ve zmíněném článku to ovšem znamená „Serial Presence Detect“. Ať už je to cokoliv, se svobodou ani přímou demokracií to nesouvisí.

Ale popořadě. Už loni přinesla média informace o podezřele vysokých sumách, které Okamurovo hnutí zaplatilo společnosti Play Net za mediální monitoring, PR poradenství a předvolební průzkumy.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí odhalil v předchozích měsících při kontrole detaily, které podezření týkající se neobvyklé výše plateb ještě posilují. Protokol o kontrole má Deník N k dispozici.

První sumu, přesně 4 477 000 korun zaplatila SPD na základě smlouvy, která jí měla dle svého názvu zajišťovat „průběžný monitoring médií včetně odborného analytického rozboru a analýz“. Byla to mimochodem nejvyšší jednorázová platba v celé předvolební kampani strany.

Jak tato služba ve skutečnosti vypadala? Podle výsledků kontroly

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější