Deník N

Dnes by mi natočení experimentálního filmu nedovolili, říká slavný režisér Zanussi

Zanussiho novinka Éter. Foto: 3Kino
Zanussiho novinka Éter. Foto: 3Kino

V rámci festivalu 3kino navštíví Prahu legendární polský režisér Krzysztof Zanussi a uvede zde svůj nejnovější snímek Éter. V rozhovoru nechává nahlédnout do svého intelektuálního zázemí.

Než jste si vybral filmovou školu, studoval jste fyziku a filozofii.

Film jsem si vybral, protože mi nic jiného nešlo. Věnoval jsem se studentské žurnalistice, a to poměrně úspěšně, a také studentskému divadlu, ale evidentně mi nestačil prostor, který samotná studia poskytovala. Na fyzice jsem poměrně brzy dospěl k tomu, že neoplývám talentem výjimečným, ale pouze průměrným, což je to nejhorší. Co se týká filozofie, tam jsem věděl, že to není obor, ale pouze vzdělání. Když jsem začal získávat ocenění za amatérské filmy, napadlo mě, že bych se měl zabývat právě filmem. A když mě vyhodili z filmové školy, došlo mi, že právě na kině mi záleží nejvíce.

Když jste se začal zajímat o film, považoval jste jej nikoliv za hru, ale za nástroj rozhovoru o důležitých věcech?

Když jsem byl ještě na základní škole, viděl jsem Věznici parmskou od Christiana-Jaquea s Gérardem Philipem v hlavní roli. Film byl tehdy pro mládež nepřístupný, protože se v něm hrdinové líbali. Díky otcovu klobouku a brýlím jsem se na tento do 18 let nepřístupný film do kina dostal. Udělal na mě obrovský dojem. Od toho okamžiku beru kino vážně, stejně jako romány. V raném dětství jsem se jich hodně načetl. Ty významné knihy ležely na poličce, ze které je otec zakazoval sundávat. Dělal to pravděpodobně zcela úmyslně, protože věděl, že tímto způsobem mne to právě zaujme.

Je film umění v paralelním vztahu k literatuře?

Ano, jsou rovnocenné, o tom jsem přesvědčen již dlouhou

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Film

V tomto okamžiku nejčtenější