Deník N

Začala otevřená sezóna. Facebook nechá prezidentské kandidáty v USA inzerovat bez pravidel, tedy i lhát

Foto: Gage Skidmore, Flickr
Foto: Gage Skidmore, Flickr

Facebook před americkými prezidentskými volbami zavádí placenou reklamu pro politiky bez jakýchkoli omezení. Pro kandidáty to znamená, že jejich týmy mají neomezený prostor při kreativní práci. Dokonce i kdyby šířily lži.

Do prezidentských voleb ve Spojených státech zbývá sice ještě více než rok, kampaň už ale běží naplno. Závody mezi demokratickými kandidáty a republikánským prezidentem Trumpem jsou už nyní prosyceny ostrými prohlášeními, která často překračují hranice reality.

Do tohoto klání nově vstoupil svým rozhodnutím i technologický gigant Facebook. Vidí to tak zejména demokratičtí kandidáti v čele s Elisabeth Warrenovou. Facebook totiž na začátku října v tichosti změnil podmínky u placené politické reklamy. Rozhodl se, že v kampani 2020 umožní politikům zadávat reklamu bez jakýchkoli obsahových limitů. Nebude jim tedy bránit ani v používání prokazatelných lží proti jejich oponentům. Sociální sítě se přitom v posledních letech zaklínají snahou o omezení šíření dezinformací a nepravdivého obsahu.

„Warrenové vadí, že šéf Facebooku Mark Zuckerberg o ní řekl, že je pro firmu existenciální ohrožení. Veřejně totiž mluví o tom, že velké technologické giganty je potřeba rozdělit, protože si monopolizují trh,“ popisuje pro Deník N amerikanista a bývalý národní digitální koordinátor Ondřej Malý.

„Zhruba ve stejném čase společnost potichu změnila parametry reklamy tak, že politici mohou v reklamě lhát, aniž tím poruší pravidla Facebooku, což dříve možné nebylo – i když to Facebook nijak zvlášť nekontroloval. Demokrati se tedy ptají, jestli je Facebook neutrální platforma. Jde o to, že všechny

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Dezinformace

Sociální média

V tomto okamžiku nejčtenější