Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

EU a Silicon Valley: kdo s koho

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku. Dnes hlavní protiváha amerického Silicon Valley. Bohudík, či bohužel? Foto: Wikimedia
Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku. Dnes hlavní protiváha amerického Silicon Valley. Bohudík, či bohužel? Foto: Wikimedia

Mocenský boj mezi státními a nestátními aktéry se stává jednou z určujících charakteristik naší doby. Dobře je to vidět na vleklých sporech mezi EU a nadnárodními internetovými firmami.

Během několika uplynulých dnů došlo ke třem významným událostem, jejichž aktéry jsou na jedné straně evropské země, na straně druhé pak američtí internetoví obři, společnosti Google a Facebook. Časová shoda je náhodná, ale poskytuje zajímavé srovnání – jednak toho, jak se mohou od sebe lišit právní pohledy na věci, které jsou obchodně a technicky navzájem podobné, jednak toho, jakými prostředky se vede vyjednávání (neboť o nic jiného nejde) mezi velkou firmou a velkou evropskou zemí.

Google versus Francie

Novelu evropského autorského práva – takzvanou Směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu – schválil europarlament po dlouhém boji v březnu letošního roku. Jako první ji do národního práva začlenila Francie a v souladu s nejspornější částí novely, jejím článkem 15 (v době schvalování byl znám a silně medializován jako článek 11), začala nyní po společnosti Google požadovat platby vydavatelům za citace úryvků z médií (tzv. snippets) na vyhledávací stránce.

Google podle očekávání odmítl platit a namísto toho – také podle očekávání – citace z francouzských médií přestal uvádět. Použil svérázné zdůvodnění: platby přijímá jen za označenou inzerci, nikoli za citaci ve výsledcích vyhledávání. (Svérázné je proto, že zde by to bylo právě naopak – platil by Google.)

To je spíš hra. Situace je však ve skutečnosti pro obě strany sporu dost vážná. Vydavatelé riskují, že nejen nedosáhnou na kýžené poplatky za citace, ale že naopak přijdou o návštěvnost. Nedostatečná informace ve vyhledávači může mnoho lidí odradit, na stránku média se nepůjdou podívat. To by znamenalo propad tržeb za reklamu

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Věda

V tomto okamžiku nejčtenější