Deník N

Šestihodinovou pracovní dobu, nebo prodloužený víkend? Firmy přemýšlejí, jak zkrátit dobu v práci

Výroba automobilů Ford v továrně Ford Motor Company v roce 1928. Foto: ford.com
Výroba automobilů Ford v továrně Ford Motor Company v roce 1928. Foto: ford.com

Ve své době byl průkopníkem Henry Ford, když v září 1926 přišel s nápadem, že zaměstnanci jeho automobilky budou moct pracovat pouze pět dní v týdnu. Do té doby znali jen šestidenní pracovní týden, což navíc často představovalo 10 hodin denně. Dnes už se začíná zdát příliš dlouhý týden se 40hodinovou pracovní dobou, jak ukazují nejnovější trendy.

Jeden z moderních pokusů o zkrácení pracovní doby dorazil do Švédska před dvěma lety. Zdravotní sestry v Göteborgu, které se v zaměstnání často stávají oběťmi syndromu vyhoření, dostaly nabídku, že mohou pracovat jen šest hodin denně místo klasických osmi.

Emilie Telanderová je jednou ze 70 sestřiček v domově důchodců, která měla možnost si šestidenní pracovní dobu vyzkoušet. Experiment trval dva roky. „Měla jsem najednou dost času na to, abych četla a vařila své dceři,“ popisuje Telanderová jeho výhodu Deníku N.

Produktivita, která není ekonomicky nosná

Město Göteborg zkoušelo, jestli je tímto způsobem možné vyrovnat se s problémy v odvětví, v němž se těžko hledají noví zaměstnanci. A během těchto dvou let se mu podařilo produktivitu práce u sester zvýšit. „Myslím, že všichni jsme byli šťastnější, měli jsme na práci víc energie,“ tvrdí Telanderová.

Tento argument potvrzuje i studie, která byla během tohoto pokusu provedena. Zaměstnanci, kteří byli součástí experimentu, nebyli tak často nemocní a organizovali pro důchodce, o které se starali, o 85 % aktivit více než při běžné osmihodinové pracovní době.

Ačkoliv se to může zdát jako pohádka, projekt, za nímž stála především krajní levice, má i oponenty. Středopravicoví politici v radě města nápad považují za plýtvání peněz daňových poplatníků na model, který není ekonomicky udržitelný. Rada města na experiment schválila rozpočet, který se sice podařilo nepřekročit, veřejnou pokladnu ale stál

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější