Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Babiš sebral nesrozumitelné ČSSD témata i sídliště. Pro KSČM už není cesty zpět, říká autor výzkumu o české levici

Volební ztráty ČSSD mezi volbami 2006 a 2017. Červená – nejsilnější ztráty, modrá – nejslabší ztráty.
Volební ztráty ČSSD mezi volbami 2006 a 2017. Červená – nejsilnější ztráty, modrá – nejslabší ztráty.

Levice je v Česku ještě ve větších problémech, než se zdá. Kondici ČSSD a KSČM se ve svém novém výzkumu věnují politologové z Univerzity Palackého v Olomouci. Jakub Lysek, jeden z výzkumníků, nevěří v rychlou renesanci české levice.

Co plyne z vašich zjištění?

Od roku 2006 se na levici udál bezprecedentní přesun voličů. Dříve se zdálo, že levice zde bude pořád stabilní. Konkrétně ČSSD a KSČM. Že se nestane nic, co by donutilo staršího voliče k tomu, aby volil najednou jinou stranu. Začalo se to ale měnit po roce 2013.

Andrej Babiš začal být čím dál populárnější mezi starší generací. Zejména tím, jak mluvil jednoduše a srozumitelně, zatímco Bohuslav Sobotka mluvil takovým tím úřednickým jazykem, který sice ocení vysokoškoláci, ale už ne třeba skupiny s nižším vzděláním. Těm to bylo velmi nesympatické. To byla podle mě hlavní příčina, proč bývalí voliči levice začali přecházet k Andreji Babišovi: byl pro ně srozumitelnější.

Marketingový tým premiéra, který nejprve cílil na středové a středopravé voliče, na bývalé voliče Věcí veřejných nebo ODS, po pár letech svůj přístup změnil a upravil. Zaměřil se na levicový elektorát. Ukázalo se to poprvé v krajských volbách v roce 2016. Od té doby začal být přesun voličů čím dál markantnější.

Spojuje něco voliče, kteří přešli k hnutí ANO?

Andrej Babiš vyvolal u starší generace pocit, že je schopný manažer a dá to tady do pořádku. Paradoxně tak chtěl dávat do pořádku Česko po transformaci z 90. let, na které se osobně podílel a měl z ní prospěch. To už si voliči často nespojí. Je pro ně důležitý důraz na efektivní vládnutí, pořádek. Starší generace byla zklamaná z Babišových politických předchůdců a jejich slibů. Jemu se ale podařilo tyto skupiny marketingově podchytit.

Velká část seniorů si například myslí, že ČSSD hodně utrácí a rozdává, a radši budou volit Babiše, který se prezentuje jako dobrý hospodář. Je kolem toho spousta mýtů a Babiš se svým týmem dokáže tohle dobře komunikovat.

Foto: Jakub Lysek

Navyšování různých výdajů přece voliči sami často chtějí.

To ano, ale záleží na co a kam. Ve vnímání sociální politiky je v České republice spousta rozporů. Například nejchudší vrstva je obecně proti sociálním dávkám. Když se

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější