Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Dal by se izraelsko-palestinský konflikt vyřešit fotbalovým zápasem? Začal festival izraelského filmu

Ve snímku úkryt chrání agentka Mosadu informátorku. Foto: Kolnoa
Ve snímku úkryt chrání agentka Mosadu informátorku. Foto: Kolnoa

Třetí ročník festivalu, jehož název Kolnoa znamená v hebrejštině kino, bude i letos naplněn zajímavým programem. Vedle izraelských filmových hostů se návštěvníci festivalu budou moci setkat s bývalým reportérem České televize na Blízkém východě Jakubem Szántó a poslechnout přednášku filmové vědkyně Ruth Hufnagel ben Hadar o izraelské televizní tvorbě.

Své dva filmy Úkryt (2017) a Olivovník (2012) uvede osobně režisér Eran Riklis spolu s herečkou Netou Riskinovou, představitelkou Naomi, agentky Mossadu, která má chránit libanonskou informátorku Monu (Goldshifteh Farahaniová). Ukrývá se po plastické operaci v konspiračním bytě v Hamburgu před Hizballáhem, militantní šíitskou organizací, jejíž lidé po ní usilovné pátrají. Spíše než špionská akční honička je Úkryt komorní psychologické drama, plné napětí a skvělých hereckých výkonů.

Mezi nejvýznamnější izraelské režiséry se Riklis zapsal zejména filmy Syrská nevěsta (2004) nebo Citrónový sad (2008). Film Olivovník v jeho filmografii tak významné místo nemá možná kvůli jednoduššímu melodramatickému tónu příběhu o přátelství izraelského pilota Yoniho, sestřeleného na území Libanonu, a palestinského chlapce Faheda, který mu pomůže dostat se ze zajetí. Spolu prchají do Izraele, oba do svých domovů.

Izraelsko-palestinské vztahy do značné míry naplňují tematickou agendu izraelského filmu v nejrůznějších variacích žánrů i vyprávěcích stylů. Devadesátiminutová válka (2017) režiséra Eyala Halfona je satirická variace na téma vzájemného turbulentního spolužití. Spory o území a o to, kde je kdo doma, se mají navždy vyřešit jediným fotbalovým zápasem. Kromě rámcové situace je příběh i originální studií vztahu promítnutého do dvojice postav hlavních fotbalových manažerů (Moshe Ivgy a Norman Issa). Zvlášť dojímavá je směs přátelsko-nepřátelského chování, například když se připravují na fotografování a Palestinec chce upozornit Izraelce na to, že má uvolněnou kravatu. Starostlivé gesto ovšem vyvolá nečekanou agresi. Mezi nervózní nevraživostí a důvěrnými projevy přátelství je pravděpodobně zapotřebí hledat střípky pravdy o zápase, kde je problematické jak vítězství, tak prohra. Smysl pro humornou a provokativní satiru prokázal Eyal Halfon už ve filmu Cirkus Palestina (1998), o ruském cirkusu, který přijíždí na palestinská území za časů intifády i se svou hlavní atrakcí, lvem jménem Švejk.

Fotbal jako mírová mise ve snímku 90minutová válka. Foto: Peter Basenberg

Ortodoxní příběhy

Režisérka filmu Svatební plán (2016) Rama Burshteinová se v roce 2012 proslavila filmem Vyplnit prázdnotu. Její režijní styl byl zajímavý i z toho důvodu, že je ortodoxní židovkou a v mnoha ohledech respektovala spirituální poetiku vyprávění moderovanou náboženskými pravidly. Ve svém dalším filmu se rozhodla pro humornější ladění, i když zůstává v ortodoxním prostředí. Když ženich vycouvá ze sňatku s Michal (Noa Kolerová) ve fázi, kdy je už vše připraveno, odvážná dívka se odmítá vzdát a vše zrušit. Věří, že ji zachrání boží

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura, Nezařazené

V tomto okamžiku nejčtenější