Deník N

Neobvyklé aukce děl anonymních tvůrců Banksyho a Epose jsou pokračováním umění jinými prostředky

Neoblíbená fráze o tom, že umění je zrcadlem společnosti, stále platí. Jestliže společnost je sebedestruktivní, umění na tuto tendenci reaguje. Třeba i prostřednictvím aukcí. I to je součást uměleckého gesta.

Kde jsou ty časy, kdy umění revoltovalo otevřenými aktivistickými intervencemi do veřejného nebo mediálního prostoru? Dnes zasahuje přímo před očima finančních magnátů a dává jim lekce na nejsofistikovanějších místech uměleckého byznysu, jakými jsou dražby prestižních aukčních síní.
Shodou okolností se podařilo českému anonymnímu aktivistovi vystupujícímu pod jménem Epos 257 provést dražební senzaci jen den poté, co médii proběhl na sobotní londýnské aukci skandál kolem skartovaného obrazu slavného graffiti umělce Banksyho. Po vydražení za milion liber se obraz automaticky z půlky sám skartoval.
Aukce Eposova jediného díla byla vlastně pokračováním výstavy Retroflexe, na níž divákům „vypral“ vstupné – návštěvník dostal za každou odevzdanou bankovku bankovku stejné hodnoty, ale dosud nepoužitou. Tento vybraný počet „špinavých“ peněz (3080 transakcí) v hodnotě 878 000 korun Epos prodal za 1 100 000 korun.
Vzhledem k aukčnímu provozu, kde řada prodejů je předem plánována a domluvena, se dá předpokládat, že oba umělci měli své lidi-kupce. Protože mediální úspěch takových transakcí (je potřeba dodat, že umělci je považují nejen za rafinovaný obchod, ale především za dobře sledované umělecké gesto) se dá očekávat, je velká kvalitní produkce před akcí vyloženě nutností. Nic nebylo ponecháno náhodě.

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější