Deník N

České hudební kvarteto vyhrálo hudební Oscary. Už pošesté

Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Čtveřice muzikantů tvořících smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet za půldruhé desítky let existence posbírala už řadu mezinárodních ocenění. Nyní už pošesté získal česko-slovenský soubor Gramophone Award, cenu odborného britského časopisu, která má prestiž „hudebních Oscarů“.

Hrají za autora i za sebe vášnivě, často až na dřeň. Vnímavého posluchače proto nemohou na koncertě nechat chladným. A s pomocí hudebního režiséra a mistra zvuku jsou schopni tento umělecký a citový náboj vtisknout i svým nahrávkám. Kvarteto nese jméno skladatele Pavla Haase, jedné z obětí holokaustu. Jeho skladby už také natočilo. Cenu v kategorii Komorní hudba si však nyní od kritiků píšících pro hudební měsíčník Gramophone vysloužilo za album s nahrávkou Dvořákových kvintetů op. 81 a 97.

Soubor se za účelem nahrávání rozšířil jednak o klavíristu Borise Giltburga, vítěze Soutěže královny Alžběty z roku 2013, jednak o violistu Pavla Nikla, který byl u jeho založení, ale před několika roky se musel z rodinných důvodů takto náročné dráhy vzdát. Změnám v obsazení se soubor během let úplně nevyhnul, ale nebylo jich zas tak mnoho. Manželé Veronika a Peter Jarůškovi spoluvytvářejí značku od začátku, houslista Marek Zwiebel už déle a violista Jiří Kabát je s nimi nejkratší dobu.

Pavel Haas Quartet boduje u širokého publika, u poučených posluchačů i u kolegů a odborníků nesmírně angažovaným způsobem hraní. Pochopitelně hrají technicky dobře, zvukově vyváženě, oduševněle, stylově. V jejich podání se k tomu však v každém okamžiku na pódiu přidává ještě dojem, že skutečně o něco jde, a to v míře mnohem větší než u mnoha jiných. Haasovci jsou srostlí se svými nástroji a jakoby i navzájem, dýchají spolu, do hudby se fyzicky pokládají, hrají s neutuchající vervou. Nejen s chutí, ale i s neskrývaným cílem a posláním.

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější