Deník N

České hudební kvarteto vyhrálo hudební Oscary. Už pošesté

Čtveřice muzikantů tvořících smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet za půldruhé desítky let existence posbírala už řadu mezinárodních ocenění. Nyní už pošesté získal česko-slovenský soubor Gramophone Award, cenu odborného britského časopisu, která má prestiž „hudebních Oscarů“.

Hrají za autora i za sebe vášnivě, často až na dřeň. Vnímavého posluchače proto nemohou na koncertě nechat chladným. A s pomocí hudebního režiséra a mistra zvuku jsou schopni tento umělecký a citový náboj vtisknout i svým nahrávkám. Kvarteto nese jméno skladatele Pavla Haase, jedné z obětí holokaustu. Jeho skladby už také natočilo. Cenu v kategorii Komorní hudba si však nyní od kritiků píšících pro hudební měsíčník Gramophone vysloužilo za album s nahrávkou Dvořákových kvintetů op. 81 a 97.

Soubor se za účelem nahrávání rozšířil jednak o klavíristu Borise Giltburga, vítěze Soutěže královny Alžběty z roku 2013, jednak o violistu Pavla Nikla, který byl u jeho založení, ale před několika roky se musel z rodinných důvodů takto náročné dráhy vzdát. Změnám v obsazení se soubor během let úplně nevyhnul, ale nebylo jich zas tak mnoho. Manželé Veronika a Peter Jarůškovi spoluvytvářejí značku od začátku, houslista Marek Zwiebel už déle a violista Jiří Kabát je s nimi nejkratší dobu.

Pavel Haas Quartet boduje u širokého publika, u poučených posluchačů i u kolegů a odborníků nesmírně angažovaným způsobem hraní. Pochopitelně hrají technicky dobře, zvukově vyváženě, oduševněle, stylově. V jejich podání se k tomu však v každém okamžiku na pódiu přidává ještě dojem, že skutečně o něco jde, a to v míře mnohem větší než u mnoha jiných. Haasovci jsou srostlí se svými nástroji a jakoby i navzájem, dýchají spolu, do hudby se fyzicky pokládají, hrají s neutuchající vervou. Nejen s chutí, ale i s neskrývaným cílem a posláním.

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější