Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Deváté album kapely Sleater-Kinney ukazuje, že zrození „nového“ vždy bolí

Sleater-Kinney. Foto: Wikimedia
Sleater-Kinney. Foto: Wikimedia

Ceněná nezávislá kapela Sleater-Kinney nedávno vydala album The Center Won’t Hold. Spíše než aby se na něm spoléhala na osvědčený styl hlučných indierockových kapel, experimentuje s popovými prvky.

Většina hudebníků spjatých s alternativní scénou v určitém okamžiku své kariéry řeší otázku opětovného formulování své vlastní identity. Tento proces bývá doprovázen „zavedením“ konvenčnějšího charakteru tvorby; důraz je nově kladen např. na měkčí zvuk a zapamatovatelné písňové struktury na úkor experimentování. Cílem přitom není, aby experimentálněji ladění umělci v pokročilé fázi vlastního vývoje začali vydávat komfortní popová alba; záměrem spíše je, aby nahrávky, které distribuují, nepředstavovaly stereotypně vytvářené zakázkové produkty (rovněž radikální zvukové výboje mohou být tvořeny na objednávku).

Pop tedy nemusí představovat úpadek kreativity, naopak. Právě v tomto duchu pak lze poslouchat deváté album Sleater-Kinney, americké kapely tvořené výhradně ženami. Pop na jejich nové nahrávce The Center Won’t Hold se totiž ukazuje jako koncept, který kapele pomáhá nalézt novou tvůrčí identitu. Funguje tak jako ochrana před upadnutím do uměleckého stereotypu, který již skupině na posledním čtyři roky starém albu hrozil.

Mezi prvními osmi nahrávkami Sleater-Kinney a tou nejnovější jako by se rozprostírala snad až nepřekročitelná propast. Zatímco v předchozím období, které započalo v polovině devadesátých let a bylo ukončeno teprve před čtyřmi lety, se skupina identifikovala s hlučným a zároveň zpěvným indierockem, v tom aktuálním kapela najednou začíná objevovat bohatší možnosti nahrávacího studia. Většina skladeb nového alba The Center Won’t Hold obsahuje kytarové syntezátory nebo elektronické efekty, tedy prvky, které by se na předchozích albech jevily jako pouze těžko představitelné. Nový zvuk Sleater-Kinney více než starší desky této kapely vlastně připomíná zvukový design nahrávek ceněné písničkářky St. Vincent, která

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější