Deník N

„U nás se křičí, když se vyhrává, a proklíná, když se prohrává.“ Češi fandí, když se daří. Víc než sport láká úspěch

Během hokejových mistrovství světa se už tradičně plní Staroměstské náměstí během vyřazovacích zápasů české reprezentace. Foto: ČTK
Během hokejových mistrovství světa se už tradičně plní Staroměstské náměstí během vyřazovacích zápasů české reprezentace. Foto: ČTK

Jestlipak víte, co znamená Double-full, double-full, full? Na začátku tisíciletí vystřihl tento skok akrobatický lyžař Aleš Valenta a jeho trojné salto s pěti vruty se vrylo českým sportovním fanouškům do paměti. Jenže popularita akrobatického lyžování u nás skončila s koncem Valentovy kariéry. Jsou Češi jen fanoušci úspěchu, nebo je logické, že výborné výsledky českých reprezentantů přitahují pozornost?

Českým sportovním vrcholem letošního roku bylo basketbalové mistrovství světa. Turnaje v Číně se poprvé v samostatné historii zúčastnili také čeští reprezentanti, kteří výbornými výkony přitáhli k obrazovkám nové fanoušky.

Tým na světovém šampionátu postoupil až do čtvrtfinále a skončil nakonec šestý – dokonce o jedno místo před Spojenými státy. „Nemyslel jsem si, že se dožiju toho, že se v Česku spustí basketmánie,“ usmíval se po příletu do Prahy kapitán Tomáš Satoranský.

„Zvýšený fanouškovský zájem je vyjádřením toho, že – jak nikoho nepřekvapí a jak vám asi napoví sociální psychologie nebo selský rozum – lidé rádi naskočí na vlnu úspěchu. To je ale jen jedna část vysvětlení. Asi bychom neměli opomenout kontext současného sportu a jeho propojení s médii, sponzory a politikou,“ vysvětluje Dino Numerato, sociolog z Karlovy univerzity.

Přestože čtyři ze sedmi zápasů českého týmu na šampionátu kvůli časovému posunu začínaly už dopoledne, každé utkání reprezentace sledovalo 174 tisíc fanoušků. „Sledovanost byla ovlivněna brzkou dopolední dobou vysílání,“ říká mluvčí ČT Karolína Blinková. Basketbal na České televizi během šampionátu sledovaly více než dva miliony diváků.

„Sledovanost sportovních přenosů ovlivňuje úspěch české reprezentace, denní doba, dostupnost přenosu ve volném vysílání nebo na placené stanici, i obecná popularita konkrétního sportovního odvětví. Každé srovnání je tedy ošemetné a bude trochu kulhat. Myslím, že na basketbalové utkání nejsou tyto výsledky špatné. Basketbal bývá obvykle stranou mediálního zájmu, největší pozornost se upírá na nejpopulárnější sporty – fotbal, hokej,“ říká mediální analytik Filip Rožánek.

Úspěchem týmu kolem Tomáše Satoranského žily na sociálních sítích také známé tváře. Mimo jiné Jaromír Jágr, herci z Dejvického divadla nebo politici. „Během šampionátu byla stěžejní práce médií, která dokázala seznámit veřejnost s příběhem o outsiderovi, který náhle útočil na největší úspěch českého basketbalu. Pak se i šesté místo, které by diváky jinak nejspíše příliš nezajímalo, stalo jasným úspěchem skvělého kolektivu,“ vysvětluje sociolog Jan Děkanovský z pražské Metropolitní univerzity.

„Úspěch přitahuje vedle fanoušků také média, včetně těch sociálních, nutně tedy i sponzory a někdy politiky, kteří se, pokud ne z vlastního rozhodnutí, tak po konzultacích se svými marketingovými stratégy, s úspěchem rádi spojí. Díky tomu jsou sporty viditelnější a populárnější, pronikají do každodenních rozhovorů mezi lidmi,“ říká Numerato.

„Velká část národa teď objevila, že tady máme velmi dobrý basketbal. Jenže reprezentace v neděli přiletěla, v pondělí se o nich ještě psalo a potom

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější