Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Streamovací války v předvečer cen Emmy. Má šanci Černobyl, Bodyguard, nebo si vítězství krvavě vydobyde Hra o trůny?

Beyoncé v hudebním dokumentu Homecoming. Foto: Netflix
Beyoncé v hudebním dokumentu Homecoming. Foto: Netflix

HBO má Hru o trůny, Černobyl a nejvíc nominací na televizní ceny Emmy. Netflix kontruje oscarovou Romou a nejnovějším opusem Martina Scorseseho. Jak se liší strategie obou online televizí? A jakou mají v Česku konkurenci?

V neděli se budou v Los Angeles vyhlašovat 71. ceny Emmy, televizní Oscary. A půjde především o souboj mezi Netflixem a HBO. Vždyť v prestižní kategorii dramatických seriálů mají stanice po dvou želízkách v ohni. HBO bojuje se závěrečnou řadou Hry o trůny, v záloze má dědické drama Boj o moc. Netflix doufá ve vítězství kriminálky Ozark anebo špionského Bodyguarda. V kategorii minisérií pak pro HBO drží nominace katastrofický Černobyl a návrat na jižanský venkov Ostré předměty. Netflix drží kratší slámku s nominací pouze pro krimi dle skutečných událostí When They See Us o selhání amerického justičního systému.

Nejvíc nominací má HBO – celkem 137, což je zároveň historický rekord, podobně jako 32 nominací pro Hru o trůny. Netflix na stříbrné příčce ztrácí 20 nominací. Exceluje nad ostatními jen mezi hudebními dokumenty, kde má čtyři z pěti nominací včetně Homecoming o Beyoncé a záznamu úspěšného vystoupení Springsteen On Broadway. Na třetím místě je pak s obrovským odstupem stanice NBC, která drží pouhých 58 nominací a na záda jí už dýchá Amazon Prime se dvěma komediálními seriály PotvoraThe Marvelous Mrs. Maisel.

Na festival přes kinosály

O důležitosti cen Emmy pro HBO svědčí, že nominovaným titulům patří kolonka v programové nabídce. Vzhledem ke konci úspěšných sérií jako Viceprezident(ka)Hra o trůny může jít zároveň o poslední tučný rok. Netflix je hrdý naopak na filmové solitéry, které by přitom obstály v kinech. Kvůli tomu se onlinový obr dostal do křížku s canneským festivalem. Ještě v roce 2017 tu komedie The Myerowitz Stories a fantasy Okkja s Tildou Swintonovou soutěžily o Zlatou palmu. „Jakýkoli film, který chce být v canneské soutěži, musí být distribuován ve francouzských kinech,“ nechal se vzápětí slyšet festival, a protože Netflix nechtěl o kinopremiérách ani slyšet, posílá své snímky soutěžit do vstřícnějších Benátek.

Loni tam triumfovala Roma od Alfonsa Cuaróna, která potom vyhrála i tři Oscary. Letos byl Netflix na benátském Lidu vidět díky soutěžnímu dramatu Stevena Soderbergha The Laundromat o zákulisí skandálu Panama Papers, skvělé recenze pak získal Noah Baumbach se svou Marriage Story o rozpadu manželství se Scarlett Johanssonovou a Adamem Driverem v hlavních rolích.

Podzimní událostí Netflixu pak bude premiéra mafiánky The Irishman, v níž Martin Scorsese digitálně omlazuje Roberta De Nira. Ani film za 140 miliónů dolarů ale nedostane větší možnost kinodistribuce než jen tři týdny v nezávislých kinech, díky nimž se Irčan budee moci kvalifikovat do oscarového závodu. Koncem listopadu pak už bude k vidění i na streameru.

HBO pracuje s elementem času opačně. Stále ještě vysílá i kabelově s pevným programem, a tak seriálové epizody i v onlinu premiéruje postupně, což je dnes poměrně frustrující. A to především díky Netflixu, který premiéruje vše kompletně, a naučil tak své obecenstvo maratonovému sledování.

Černobyl. Brzy začne ubývat modrých a přibývat červených destiček. Foto: HBO Europe

Možnost vidět všechno hned teď patří k jedné z atrakcí Netflixu. Tou druhou je samotný obsah, často na pohled lákavý svou fantastikou. Netflix se totiž soustředí na mladší obecenstvo, a tak filmy i seriály pohání úderný žánr, žádné náladové meandry. Obraz i zvuk blikají, dějové linky se překrývají. V nabídce je hodně sci-fi a hororů s nevšedními náměty.

Diváci skvěle reagovali například na loňský horor Bird Box, kde Sandra Bullock se zavázanýma očima prchá před dotěrnými mimozemšťany – během prvního týdne film vidělo 26 milionů diváků. Netflix donedávna vyráběl množství sérií ze superhrdinského, marvelovského světa (Jessica Jones, Punisher), v oblibě jsou tu drsné kartelovky (Narcos) a další kriminálky, sérioví vrazi, ale i cynické komedie (After Life od Rickyho Gervaise). Pořady jsou na první pohled vzrušující, ovšem na ten druhý jaksi průhledně mechanické. V moři jednotvárně napínavého balastu se čas od času zákonitě objeví interesantní kusy – tím prvním byla politická šaráda Domek z karet, jíž si Netflix v roce 2013 vůbec poprvé řekl o širší pozornost. Chirurgicky chladné konverzace s masovými vrahy Mindhunter od Davida Finchera, retro sci-fi Stranger Things či historická The Crown, ambiciózní podívaná z britského královského dvora – to jsou současné klenoty Netflixu, k nimž se by se před Vánoci měl připojit i Zaklínač podle úspěšného fantasy románu a počítačové hry.

HBO spíše drží pozice

Program HBO je na první pohled usedlejší. Vychází ze svých kabelových kořenů a prémiového obsahu pro dospělé diváky. Spíše než na fantastický námět tak HBO klade důraz na detailní výrobu. Stačí se podívat na výpravu Černobylu o výbuchu atomové elektrárny nebo na rafinovaný mejkap v Euforii. Podobně i témata jsou vrstvená spíš do hloubky, než aby šokovala, se silným humanistickým apelem. A tak Černobyl řeší lidský rozměr katastrofy, v Euforii a v Sedmilhářkách se strachujete o vztahy hlavních hrdinů, které jsou důmyslně zaplétané v několika úrovních. Přelomová detektivka Temný případ pak ve své první sérii fascinovala nejen upřednostněním atmosféry před reálným vyšetřováním, ale i novátorským snímáním.

V diváckém hodnocení na IMDb pak dramatické seriály HBO dokáží atakovat samotné čelo televizního žebříčku: Černobyl je čtvrtý s ratingem 9,4 z 10 možných, tolik má i válečné Bratrstvo neohrožených. V nejlepší desítce je samozřejmě Hra o trůny (9,3), ale i starší The Wire (9,3).

Za současným úspěchem stanice stojí dlouholetý šéf Richard Plepler, ten ale na konci února rezignoval poté, co HBO koupil mediální gigant AT&T. Právě Plepler kdysi schválil rozjezd fantasy Hra o trůny, což byl nejen „nejdražší pilot v historii HBO“, jak pro Variety poznamenává programový prezident Casey Bloys. „Rozjel i nejdražší dotáčky pro pilot v historii HBO.“

Richard Plepler strávil u HBO téměř třicet let a vedle Hry o trůny posvětil vznik úspěšných sérií jako Viceprezident(ka), True BloodNewsroom. Dohlížel na přerod kabelovky v dnešní streamer. Když ale na setkání se zaměstnanci John Stankey z AT&T poznamenal: „Musíme vydělávat peníze, že ano?“ v Pleplerovi se začala vařit krev: „Vyděláváme,“ odpověděl. „Ano, ale ne dost,“ prohlásil Stankey. HBO má dnes přes 140 milionů světových předplatitelů, stejně jako Netflix. Ten ale dává do obsahu přes 15 miliard dolarů ročně, zatímco HBO pouhé 2 miliardy.

True Blood. Foto: HBO Europe

Noví majitelé by rádi rozšířili záběr tvorby HBO, zvlášť proto, že v onlinovém světě začíná být těsno. Už v listopadu se rozjede kanál Disney+ se zacílením na dětskou tvorbu a prohlubování marvelovského universa. Místo tady taky najdou všechny úspěšné kinomarvelovky (Avengers) a animáky (Ledové království), které byly dosud k vidění u konkurence. V listopadu zahajuje vysílání také Apple TV+, kteří najímají Stevena Spielberga na pokračování úspěšné fantasy série Amazing Stories z osmdesátých let.

Stanice se trumfují v přebírání staršího obsahu: například oblíbení Přátelé se přestěhují z Netflixu na HBO. A přebírají si navzájem i tvůrčí sílu. Autoři Hry o trůny David Benioff a D. B. Weiss letos v srpnu opustili HBO, aby pro Netflix vymysleli obsah za 200 milionů dolarů. Už loni Netflix takhle zlanařil Ryana Murphyho (Glee, American Horror Story), jehož komediální série The Politician bude mít premiéru už na konci září.

A co na to český divák

Z pohledu českého diváka pak streamovací služby přinášejí ještě jednu drobnost – jejich katalog tu není tak široký a často vysílají pořady, které byste zrovna u nich nečekali: vynikající hudební minisérii The Defiant Ones produkovalo HBO, ale u nás ji uvidíte na Netflixu. Deník služebnice (Hulu) vysílá u nás HBO, ságu Perníkový táta od AMC má pak Netflix, stejně jako vynikající pokračování Volejte Saulovi. Již v říjnu pak Netflix premiéruje vlastní solitérní film o osudu perníkového dealera Jesseho Pinkmana El Camino.

Je pak lepší předplatit si Netflix nebo HBO? Stojí za to přeskakování vpřed i vzad (Netflix), nebo jenom vzad (HBO)? Zajímá vás širší paleta českých titulů i titulků na HBO? Pokud jde o samotný neamerický obsah, nabízí Netflix slušný katalog španělských či vynikajících izraelských seriálů nebo třeba italskou mafiánku Suburra, která přímo soupeří s podobnou Gomorou na HBO. Pikantní je, že obě vyrábí v Itálii stejná produkční společnost. Zatímco Suburra je však lehká pokoukaná, v Gomoře za celou sezonu nezazní jediný vtip. Temná série vychází z románu Roberta Saviana, jehož kniha o kokainové mafii NulaNulaNula se v seriálové formě promítala na festivalu v Benátkách a na produkci seriálu se podílel i Amazon Prime.

The Marvelous Mrs. Maisel. Foto: Amazon

Streamovací divize onlinového obchodního domu Amazon pořád působí spíš jako doplněk, který zůstal na půli cesty. Oproti konkurenci má klopotnější ovládání i orientaci mezi tím, co je k vidění v rámci předplatného a co je třeba dokupovat extra. Zároveň je tu ale nejbohatší nabídka starší evropské kinematografie. A k základu lze dokupovat specializované kanály – ať už jde o jednotlivá studia (pokud třeba chcete sledovat dobrodružství Jamese Bonda), anebo třeba artový kanál Mubi. Ten nabízí od konkurentů zcela odlišný koncept – totiž cinefilsky kurátorovaný obsah, kdy je v nabídce 30 filmů a každý den jeden přibývá a jeden mizí.

I samotný Amazon se ale snaží prosadit na poli původní tvorby. Donedávna ji charakterizovaly především komedie, letos premiéroval nejospalejší kriminální seriál všech dob – neonové dílo Nicolase Windinga Refna Too Old to Die Young. V roce 2021 by se tu měla představit vysokorozpočtová série Pán prstenů. Amazon též podepsal smlouvu na 150 milionů s Jonathanem Nolanem a Lisou Joy, kteří se na HBO uvedli sci-fi seriálem Westworld na motivy stejnojmenného filmu z roku 1973.

Onlinoví obři jdou zkrátka do streamovací války v plné zbroji. Výsledek nedělního udělování cen Emmy napoví, kdo má aktuálně navrch, ale důležitější se zdá být, kdo zvládne nejbližší roky.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější