Deník N

Ars Electronica: festival umění a technologií slaví čtyřicátiny. Odborníci umělé inteligence vyhlašují obrat zpět k člověku

Instalace Quantum Logos měla za cíl názorně předvést některé principy kvantové fyziky. Foto: Ars Electronica
Instalace Quantum Logos měla za cíl názorně předvést některé principy kvantové fyziky. Foto: Ars Electronica

Ars Electronica, nejstarší festival elektronické kultury, tento rok oslavila čtyřicetiny. Tisíce návštěvníků, profesionálů, designérů, vývojářů či teoretiků, studentů i zájemců z řad zainteresované veřejnosti mohlo v rakouském Linzi obdivovat ohromné množství vystavených děl, zúčastnit se debat a workshopů, zhlédnout instalace a performance a nořit se do imerzních audiovizuálních prostředí.

Podtitulem a mottem letošního ročníku bylo „Out of the Box – the Midlife Crisis of Digital Revolution“ a středem zájmu byla umělá inteligence. V krizi středního věku jak lidé, tak festivaly, bilancují. Předpokládá se, že ve středním věku stojíme víceméně uprostřed života, v bodě, kde jsou minulost a budoucnost v rovnováze. Na základě zkušeností z minulosti přemýšlíme o budoucnosti, pravděpodobně méně entuziasticky, zato soudněji a odpovědněji.

„Out of the Box“ neznamená jen, že komunita kolem elektronické kultury, která vyrostla z kultury „geeků“ šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století, vystupuje ze své bubliny, za hradbu digitálně privilegovaných. Koneckonců tématem festivalu Ars Electronica nikdy nebyla samotná technologie, ale technologie a její vliv na společnost – „Art, Technology, Society“ je heslem festivalu již od prvního ročníku v roce 1979. Znamená to rovněž, že se na vrcholu zastavuje a nadechuje, zpomaluje a znovu objevuje důležitost přírody, rodiny či komunity, tělesnosti.

Ostatně všechna tato témata byla přítomna v celé historii festivalu: environmentální téma je zde zastoupeno tradičně, letos zde například studenti, kteří tvoří projekty Futurelab a Create Your World, symbolicky jako echo globálního hnutí School Strike for Climate na pět minut vypnuli celý festival. Důraz na komunitní život osvědčuje nejen kategorie Digitální komunity Prix Ars Electronica, je totiž zřejmé, že jedním z hlavních záměrů festivalu přirozeně bylo a je setkávání lidí naladěných na stejnou vlnu.

Svítící robot Cryptid, dílo Michaela Candyho. Foto: Ars Electronica

Co se tělesnosti týče, je to vlastně u festivalu zaměřeného na elektronickou kulturu téměř překvapivé, ale propojování biologického a elektronického, fyzického a virtuálního je jednou z hlavních

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

V tomto okamžiku nejčtenější