Deník N

Loga patří k metalové kultuře. Nemám ale problém pracovat pro Rihannu, říká designér kostnatých nápisů

Věřte nebo ne, logo pro Rihannu. Repro: Christophe Szpajdel
Věřte nebo ne, logo pro Rihannu. Repro: Christophe Szpajdel

K metalu patří i specifický vizuální styl, jehož nejznámějším zástupcem jsou loga kapel. Podle grafického designéra Christopha Szpajdela, který jich za svůj život vytvořil přes deset tisíc, pomáhají kapelám odlišit se a rychle zaujmout. Nemá ale problém namalovat logo třeba pro popovou zpěvačku Rihannu nebo Foo Fighters. Tento týden Szpajdel vystavuje svá loga na festivalu Brutal Assault na výstavě nazvané The Purity of Shape / Dokonalost tvaru.

Jaká byla vaše cesta k metalu?

Vyrůstal jsem v Belgii na malém městě, ale už v sedmi letech jsem znal Kiss, AC/DC nebo Black Sabbath. Extrémní metal jsem si zamiloval jedno léto na prázdninách u babičky v Polsku. To bylo někdy v polovině osmdesátých let, jeden kamarád pustil kazetu King Diamond a já jsem byl naprosto unešen. Jako teenager jsi velmi ovlivnitelný, je to ideální čas se pro něco nadchnout a já se dostal mezi ty správné kamarády. V tu chvíli jsem zjistil, že na světě existuje nějaká věc, která může být jenom má, ne rodičů, ale jen a pouze má. A King Diamond byl přesně takovou věcí. Odvezl jsem si z Polska ještě kazety Celtic Frost a Possessed a byl jsem chycen. A nepustilo mě to doteď.

Bavila vás vždy i vizuální stránka žánru?

Ano, jedna z prvních věcí, která mě na metalu zaujala, byly právě loga a jejich lettering. Miloval jsem lesy, hrady, různé okultní předměty a všechny tyto věci a jejich tvary jsou s metalovou estetikou spojené.

Kdy jste udělal své první logo?

Někdy v roce 1987, byla to ale jen loga pro kapely, které jsem si vymyslel. Nejdřív mě napadl

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

V tomto okamžiku nejčtenější