Deník N

„Hrozí svévole exekutivy a politické ovlivňování.“ Benešová narazila s novelou zákona o státních zástupcích

Ministryně spravedlnosti Marie Benešová hovoří s novináři na tiskové konferenci po svém uvedení do funkce premiérem Andrejem Babišem 30. dubna 2019 v Praze. Foto: ČTK
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová hovoří s novináři na tiskové konferenci po svém uvedení do funkce premiérem Andrejem Babišem 30. dubna 2019 v Praze. Foto: ČTK

Přílišná moc v rukou ministra spravedlnosti při volbě členů výběrové komise, pozdní účinnost zákona nebo krátké funkční období vadí ministerstvům a dalším úřadům na novele zákona o státním zastupitelství. Tu ke konci června poslal do připomínkového řízení resort spravedlnosti vedený Marií Benešovou (za ANO). Ministerstvo se nyní bude muset s připomínkami vypořádat.

„Jakkoli deklarovaný cíl lze považovat za vítaný záměr, který usiluje o zabezpečení bezporuchového fungování systému veřejné žaloby po personální linii, konkrétní provedení tyto požadavky nenaplňuje zcela, popřípadě je v rozporu s vytčenými cíli nebo s praktickými zkušenostmi z pohledu státního zastupitelství,“ hodnotí návrh Benešové Nejvyšší státní zastupitelství.

Ačkoli podle Nejvyššího státního zastupitelství novela obsahuje řadu pozitivních změn, své připomínky vypsalo na deset stran. Úřad především nesouhlasí s tím, aby podmínkou pro jmenování do funkce nejvyššího státního zástupce byla nejméně desetiletá praxe, a to i ve funkci soudce. „Není zřejmé, jak by tuto svoji úlohu mohl nejvyšší státní zástupce odpovědně plnit, pokud by nikdy v soustavě státního zastupitelství nepůsobil,“ píše první náměstek Igor Stříž s tím, že je vhodné ponechat praxi pouze ve funkci státního zástupce.

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Podobně i ministerstvo vnitra nepovažuje za vhodné postavit praxi ve funkci soudce a státního zástupce na roveň. „Principy, které při jejím výkonu hájí, jsou od zásad, které zastávají soudci, přeci jenom odlišné,“ píše resort vnitra.

Nesouhlas s touto podmínkou pak zaznívá i z Unie státních zástupců. „Nejvyšší státní zástupce je specifická činnost. Soudce je nepochybně brilantní znalec trestního práva, ale role NSZ není rozhodování konkrétních případů a kauz, ale mimo jiné manažerské řízení státního zastupitelství, znalost přípravného řízení, znalost soustavy státního zastupitelství jako takového. Soudce zná státní zastupitelství zvenku, ale ne zevnitř,“ říká k tomu pro Deník N prezident unie Jan Lata.

Moc v rukou ministra

Za asi největší kámen úrazu návrhu lze, soudě dle připomínek, označit

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější